Dnes Bloombergtv.bg Investor Gol Automedia Tialoto Az-Jenata Az-deteto Teenproblem Puls Imoti.net Rabota Start Blog Aha Snimka
imoti net - порталът за недвижими имоти
 


Добре дошли! Вход Създаване на нов профил

Разширено

когато всички чакат некакви ЧУДЕСА , се случват само ЧУДЕСИИ , демек ОБРАТНОТО *ok*

Публикувано от мерЪклия за еФтиния 
Re: Кога и как ще излезем от кризата?
10-04-2010 - 20:27:56
Николай Василев: Полето за катастрофа пред бюджета е отворено

Какъв е Вашият коментар за антикризисния план?
.......
Просто държавата трябва да се оттегли от управлението на търговските дружества.
Този филм вече го гледахме - затова сега имаме цветуща икономика и селско стопанство.

На мен лично най-неприятно впечатление ми направи мярка 51, която е едва ли не за насилствено въвеждане на колективни трудови договори по браншове. Това, според мен, е много отживяла и вредна мярка, в стил Западна Европа от 50-те години, синдикализма след Втората световна война, това изобщо не прилича на 21-и век и
Тъй, тъй, щото е много удобно българския работник да има три пъти по-ниска производителност на труда от германския а да взема 10-пъти по-малка заплата ... На Тренчев ,Кр.Петков и сие - златни паметници трябва "бизнесът" да им издигне.

но според мен бизнесът свърши най-важното – в България да няма повишаване на преките данъци и социалните осигуровки. Само това да свърши бизнесът е достатъчно, тъй като алтернативата е доста по-зловеща и негативна.
Правилно - бизнесът защити преди всичко себе си -и утвърди модела "бананова република" .Кви са тъпи тези европейци и американци и защо не въведат и при тях плоския данък ???????
Алтернативата е зловеща и негативна за назначените капиталисти ,които освен да крадат -друго не знаят.

бих изтъкнал 4 неща, от които най-голямото, по-голямо от всичко останало е пенсионната реформа. България в момента харчи, ще закръглим, към 7.5 млрд. лв. за пенсии годишно. Всички ние уважаваме българските пенсионери, всички обичаме своите родители и техните родители, но положението с пенсиите върви към катастрофа. Просто то е невъзможно да бъде удържано дългосрочно, защото само за 2 години между 2007 и 2010 се е увеличило от 8.3-8.4% от БВП, което според мен е правилното и оптимално ниво, до 11.2% през 2010 г. А както върви, както продължава рецесията, може скоро да вървим в посока 12%.

Е тука вече Малкия Мук показва ,че е едно лайно в лъскаф целофан.Трябва де си пълен профан и тъпанар за да твърдиш подобни лъжи. Държавата / в лицето на галения "честен и частен бизнес" не може да осигури работа за над 30% от работоспособното си население но отчита официална безработица /регистрирана / 10%.
Тъпанар-икономистите като Василев знаят добре, че проблемът не е броят на пенсионерите а броят на работещите ,които създават БВП. Но такива като него дето правят пари само "на хартия" и със спекулации са ампутирани откъм нормална икономическа логика и човешка почтеност.


Просто, колкото и да ми е неприятно да го кажа, ние плащаме поне 2 млрд. лв. повече за пенсии, отколкото би трябвало. Пенсионната реформа трябва да се състои, да се намалят пенсионните разходи примерно с 2 млрд. лв.

Дерзай простако, даже най лесния начин да "съкратиш разходите" е да съкратиш "причините "за тях. Има лесно - всички пенсионери на сапун - и по-бързо по възможност щото те и сега са доста мършавички и за материал не стават.


Да се започне, например, от закриването на няколко десетки никому ненужни болници, които гълтат много милиони и да се промени изобщо икономическия модел в здравеопазването. Държавата би следвало да започне да се оттегля, да има повече приватизация, концесиониране на обекти и на дейности.

Поредният изрод, които приема здравеопазването като "икономика". И къде в развития бял свят държавата се е оттеглила от здравеопазаването - Англия, Германия, Франция, Швейцария ,Канада, Сащ ....къде точно ?
Да.... старчески геноцид в действие.



Трябва с голямата ножица да бъдат орязани разходите в порядъка на милиарди, а не мерки за 10 млн. или данък "лукс" за 100 хил. лв. и т. н. Това става само от пенсионната система, здравна реформа ...

Сто тояги на голо по три пъти на ден са ти малко Василев.


Най-бързият и най-сигурен начин да обеднеем всички и на първо място пенсионерите, социално слабите и безработните, е да рухне валутният курс. Тогава ще настане такъв хаос, такава бъркотия, че стойността на пенсиите в реално изражение ще падне много. Най-добрата защита на пенсионери, на социално слаби, това е защитата на валутния курс. На всяка цена трябва да бъде удържан валутния курс, а за да се случи това, трябва да няма по възможност никакъв бюджетен дефицит, но в момента това звучи малко като пожелание, тъй като се движим към огромен бюджетен дефицит тази година.

Така ,така, само където някой ще обеднеят по-малко от други , едно е "от хасъра на земята" а друго е "от няколко метра по задник" . Язък за разбитите мечти на кандидат милионерите .



Тогава знаете ли колко бързо се прахосва трудно трупан фискален резерв! И ако някой смята,че фискалният излишък през добрите години е нещо лошо, означава,че нищо не разбира. Това означава, че ако спечелите от тотото, да си вкарате парите в банка е грешно, а да ги изхарчите в казиното е полезно.
Е това е бисер. Само дето 1 млд от този излишък са от "отклонени и спестени" здравни вноски и което е престъпление срещу националното здравеопазване. Другите резерви са от предсрочно повишаваните акцизи за сметка на и без това мизерните средни доходи в страната

Защото много бързо се харчат натрупани пари, след което банковата сметка се изпразва, човек натрупва дългове и кредити и фалира.

И това е "защото всички сме социалисти " ---или "високообразовани царисти"



Това е горе долу въпрос - като си пропиляхме спестените пари в казиното, сега да вземаме ли кредит? Отговорът е - по-добре да вземем потребителски кредит, отколкото да умрем от глад, но по-добрият отговор е - дайте да вземем мерки как да не сме на червено всеки месец.

Не така Василев ,не така . НИЕ нищо не сме пропиляли. ВИЕ пропиляхте доста и пак ви остана /чрез подставените фирми и държавните поръчки/ достатъчно за да се правите на бизнесмени.

Дано не съм прозвучал прекалено негативно във вашето предаване. Най-вече моите безпокойства се свеждат до бюджетната ситуация. Много фирми от частния сектор се справят добре.

Кажи си бре Василев , дай няколко конкретни примера - или само за собствените си фирми с "честните " пари говориш.


Много е положителна риториката, че трябва да влезем е Еврозоната и колкото се може по-бързо. Споделям мисълта, че това е най-важният външно политически приоритет за България за следващите 5 години. Според мен България, като влезе в Еврозоната ще реши някои основни свои икономически въпроси. Просто ние ще влезем в А група.

И кво от това ? Що не вземе да обясни на простосмъртните какво точно ще спечелят от това ?

... много сектори при цените на активите има дефлация. Това е много опасно за инвеститорите. Всъщност дефлацията на активите е един от големите проблеми в икономиката.

Е тук е прав. Много боли да крадеш десетилетия , са "инвестираш" и в един момент да проумееш, че си куха тиква и си изхарчил тонове пари за този дето клати гората.



Темата за валутния курс и за валутния борд, според мен, е религиозна тема. Ние трябва да кажем, единственото нещо, в което сме абсолютно сигурни, това е валутният курс.

И аз свещи паля и за борда се моля ! Може всички да са умрели само бордът да е жив/ и пророците му/ .


Моите послания са следните: първо, няма основание към момента да се притесняваме за българския лев. За момента нещата са добре. Лихвите в лева са по-високи, така че спестявайте в лева, според мен. Второ, най-лошото за една държава и едно общество е да не извърши реформи. Ако не се извършат реформи, вървим много надолу и тогава и работните места ще бъдат много по-несигурни.

Само дето никой не казва кои са правилните реформи. Кво стана с безсмъртната "частна инициатива" ,"самонасочването" на капитала според "пазарните " принципи и т.н.Или май крадения "социалистически" /пардон "чужд инвеститорски"/ капитал свърши а бетончетата, силикончетета и жипките нов не могат да генерират.

Ако правителството събере смелост да предложи непопулярни, но правилни мерки, които икономистите кажат, че са правилни, най-вече за намаляване на бюджетни разходи, независимо колко ни боли лично, ние трябва да ги подкрепим, защото много по-лошо ще стане, ако не ги подкрепим.

Непопулярни но за кого ? Справедливо е които "ядоха кюфтетата" сега малко да повърнат - ако не искат да се използва другото отверстие -за клизма.


Не трябва да убиваме в зародиш всеки реформаторски полъх на управляващите или възможност те да извършат нещо правилно, а по-скоро трябва да го окуражаваме в това и да не се страхуваме. Освен това, аз съм привърженик на тезата, че човек и най-вече бизнесът трябва да разчита най-вече на себе си, а не на държавата. Тоест, ние не сме социалистическата държава от 60-те години, която ще реши всичките ни проблеми и да е отговорна за всичките ни несгоди, а напротив, ние сме свободна държава с демокрация, с пазарна икономика, където всеки трябва да отговаря за своето образование, за отглеждане на своите деца, за намиране на работа, за развитие на бизнес, за плащането на данъци, а невинаги някой друг да ни е виновен.

И това е бисер. Защо ли правителствата на най-развитите държави практически национализираха цели отрасли за да преодолеят кризата . Те май не разбират що е "пазарна икономика" - да питат нашия Василев.
И като държавата ще я няма никъде - защо бре Василев ти плащахме осем години министерска заплата за едното нищо.


Е този крадлив празноглавец и всички "икономисти " като него трябва да ги забранят завинаги .



Редактиран 1 път(и).Последна редакция на 2010-04-10 20:30 от status.
Re: Кога и как ще излезем от кризата?
10-04-2010 - 20:45:53
мда малко е нахално ти да си заложил вдигане на пенсиите (съвсем в края на управлението си), а сега да искаш от сегашните да ги свалят...

но съкращаване на разходи ще има, щото вече ножът опира до кокала и пенсиите влизат в това число. И заеми ще взимаме.
Re: Кога и как ще излезем от кризата?
10-04-2010 - 21:28:08
Quote
gogolcho
мда малко е нахално ти да си заложил вдигане на пенсиите (съвсем в края на управлението си), а сега да искаш от сегашните да ги свалят...

но съкращаване на разходи ще има, щото вече ножът опира до кокала и пенсиите влизат в това число. И заеми ще взимаме.

ПЕНСИИТЕ не са разход а дължими пари осигуряващи ОЦЕЛЯВАНЕТО на тази част от населението, чийто труд окрадоха и ако не друго - дължат се на тези хора поне средства за обикновено физиологично съществуване.Кой и кога ще "реституира" НЕПЛАТЕНИЯ размер на възнагражденията/раб.заплати на сегашните пенсионери и с които пари е изградена цялата държавна инфраструктура - пътища , язовири , ТЕЦ ове АЕЦ -и пристанища , ЖП и т.н. Какво построиха съвременните капиталисти за последните 10-15 год ?
ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО не е разход а задължителна инвестиция за подръжка на най-важния фактор - живите хора без които оръдията на труда са мъртви -колкто и високотехнологични да са.

НАРОДИТЕ/НАЦИИТЕ/ с главна буква/ считат раждаемостта и прираста на населението за най-важния въпрос на съществуването си - щото държавата не е "някаква терирория" а са хората на тази територия .
Каква е държавата си личи най-вече от отношението към подрастващите и "излезлите от употреба работни единици".
Re: Кога и как ще излезем от кризата?
10-04-2010 - 21:40:56
avatar
Гоголчо, всичко което си описал за валутния борд като държавна религия е много добре. И аз си спомням 1997г., но все пак договора с МВФ ни поставя в такива железни рамки, че ние почти никак не можем да маневрираме. Аз малко съм привърженик на лявата политика и на неокейнсианците, но това не значи че оправдавам престъпната тройна коалиция. Просто с кейнсиански мерки можем да въздействаме върху кризата за нейното преодоляване и никой не може да ме убеди в обратното.
Всичките мерки от правителството са изготвени от неолиберали и затова не само ще звучат рехаво и неубедително, но и няма да постигнат нищо. Една от най-несправедливите която чух напоследък е да не се плаща третият ден от болничните. Ти като представител на бизнеса сигурно би го одобрил, но аз не защото не може кризата да се прехвърля от здравата на болната глава.
Няма ли целенасочена икономическа политика с цел стимулиране на някои производства и увеличаване ан квотата на износа на някои продукти дори чрез засилена държавна реклама няма да има излизане от блатото скоро. Не може всички тежести да се поемат от обикновения човек! Бизнеса за който пишеш че бил адекватен на кризата и т.н. иска всъщност да не плаща нищо ако може? В този смисъл ако се въведе прогресивна скала на доходите наистина ще навлязат много пари. Опонентите остро ще реагират,че бизнеса щял да избяга от Б-я. Къде ще избяга в някоя нестабилна политически страна или на Запад където данъците са жестоки? Всичко е лобистки интереси. От Стамболов насам никой по никакъв начин не е стимулирал българското производство, а само се подлага на силните акули в бизнеса. Затова Стамболов е толкова жестоко убит. Ако убият по този начин сегашен министър на икономиката или финансите едва ли ще да е заради политиката му.

SERDICA MEA ROMA EST!!!
Re: Кога и как ще излезем от кризата?
10-04-2010 - 23:03:06
Всъщност той е копи-пейст на интервюто, утре ще пиша, че почва ел класико
Re: Кога и как ще излезем от кризата?
11-04-2010 - 14:16:41
Quote
status
ПЕНСИИТЕ не са разход а дължими пари осигуряващи ОЦЕЛЯВАНЕТО на тази част от населението, чийто труд окрадоха и ако не друго - дължат се на тези хора поне средства за обикновено физиологично съществуване.Кой и кога ще "реституира" НЕПЛАТЕНИЯ размер на възнагражденията/раб.заплати на сегашните пенсионери и с които пари е изградена цялата държавна инфраструктура - пътища , язовири , ТЕЦ ове АЕЦ -и пристанища , ЖП и т.н. Какво построиха съвременните капиталисти за последните 10-15 год ?
ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО не е разход а задължителна инвестиция за подръжка на най-важния фактор - живите хора без които оръдията на труда са мъртви -колкто и високотехнологични да са.

НАРОДИТЕ/НАЦИИТЕ/ с главна буква/ считат раждаемостта и прираста на населението за най-важния въпрос на съществуването си - щото държавата не е "някаква терирория" а са хората на тази територия .
Каква е държавата си личи най-вече от отношението към подрастващите и "излезлите от употреба работни единици".

пенсиите са в бюджета на НОИ, който се приема с отделен закон всяка година - формално това трябва да е една независима от републиканския бюдже система, но дали е така? Ами не е. В тази система има недостиг всяка година и ако отвориш закон за която и да е година ще видиш, че всяка година от централния бюджет се прехвърля субсидия към бюджета на държавното обществено осигуряване. За 2010 г. тази субсидия е 2 млрд лева за да се покрие общия разход от 8 млрд лева. Явно моделът е сбъркан, щом системата не може сама да се поддържа и се налага субсидия от републиканския бюджет. Никито в обясненията си пропуска един много важен факт - правителството на Тройната вдигна пенсиите, но ги вдигна съвсем в края на управленето си - юни 2009 г. Т.е. плащанията останаха за следващите. С това действие разходите се вдигат допълнително - за 2009 (в средата, на която е вдигането на пенсиите) бюджета е бил 7,5 млрд, субсидията от републиканския - 846 млн. Т.е. бомбата е заложена от Тройната в случая. Бойко обаче не смее да го каже, щото е популист и ако тръгне да намалява пенсии, пенсионерите веднага ще скочат. Простата сметка е: приходите в системата на ДОО намаляват значително - сега са 6 млрд, при 6,65 за 2009. Разходите обаче нарастват: сега са 8 млрд, при 7,5 за 2009. Аз също искам хората да бъдат компенсирани справедливо за своя труд, но това което се прави в момента е чисто безумии - наливат се средства в ДОО, които няма откъде се вземат освен да се харчи резерва (към него се посяга за всякакви разходи, не само за пенсии), което май и правят. Но докога ще е това? За два месеца са похарчени 1,5 млрд от него.

За разграбването на държавата - да, вярно ес. Всяка една дума е вярна. Но това с нищо не помага на положението в момента.

Здравеопазване - тук имам доста различни възгледи какво трябва да представлява системата на здравеопазването и те не само, че се различават коренно от сегашната система, но и обхващат неща, които дори не се мислят от много от хората. Ключовато дума е превенция и трябва да се започне от промяна на здравната култура - възпитаване на навици на хранене, спорт, почивка, трябва да се мисли за околната среда - в София не смееш да си поемеш по-дълбоко въздух. Ако хората са по-здрави, това ще значи и по-малко разходи за лечение, по-добра работоспособност, дори повече деца... Ама кой ти и мисли тия работи.
Re: Кога и как ще излезем от кризата?
13-04-2010 - 11:33:16
Финансова криза е пряк път към гръцки сценарий

Свидетели сме на безпрецедентно явление. Днес всеки предлага мерки за изход от дълбоката криза, обхванала държавата. Политически партии, синдикати, работодатели, правителствени и неправителствени организации, експерти... Уникално разнообразие от идеи и предложения. Публично обсъждани. Най-често мненията са поляризирани.

От “осанна” до “разпни го”. Според гледната точка и интересите на отделните участници. Това - добре. Колкото повече мнения и оценки се чуят, толкова по-добре. Полезни са и консултациите на правителството в различни формати с дискутиращите.

Добре, но дотук! Правителството носи цялата отговорност за тежките и болезнени мерки, които предстоят и за резултатите от тях. И да не се надява на пълен консенсус по тях, защото няма да го получи. Негово е задължението и отговорността да оцени и подбере подходящия за ситуацията пакет от мерки и незабавно да го приложи.

Казвам това, защото нещо подобно преживях като финансов министър през 1997 г.. Спомняте си банкрута на банковата система, огромните дефицити, хиперинфлацията от 240%, която стопяваше доходите за броени часове, отрицателния ръст на брутния вътрешен продукт на минус 7% и т. н. И тежките, болезнени реформи и мерки, които правителството приложи без колебание и без особен консенсус.

За да се справят успешно с днешната криза, управляващите трябва да си дадат сметка за някои нейни характерни особености.

Първо,от два месеца България е на дъното на кризата. Не сме започнали да излизаме от нея - напротив, негативните й последици се чувстват все по-остро.На въпроса, колко време ще стоим на дъното, бих отговорил: зависи от Европа и от нашето правителство.Ако Европа тръгне нагоре и регистрира устойчив икономически растеж, 3 до 6 месеца след нея, ще дръпнем и ние. От действията на правителството пък, зазиси с каква скорост и колко по-безболезнено ще излезем от кризата.

Второ,кризата в България е икономическа. Тя е в реалния сектор на икономиката. Постепенно обхваща и бюджетния сектор, който се издържа от реалния. Продължителната икономическа криза води след себе си социална, а двете заедно - финансова. Което е много опасно, защото финансовата криза е пряка заплаха за валутния борд и е най-късият път до гръцкия сценарий.

Според мен, правителството трябва да концентрира усилията си в две основни посоки - да преодолее икономическата криза и да не допусне финансова.

От началото на тази година сме свидетели на тревожно спадане на приходите в държавния бюджет и на неприемливо високо ниво на бюджетния дефицит, което е предвестник нафинансова криза. Разбирам опасенията на финансовия министър и оправдавам усилията му за преодоляване преимуществено на тази непосредствена заплаха.

В тази връзка бих предложил да се оцени размерът на предполагаемата бюджетна дупка поне в три варианта. Например:

- Оптимистичен - от 500 милиона до 700 милиона лева при нулев икономически растеж.

- Вероятен - около 1,5 милиарда лева при отрицателен растеж от минус 2%.

- Песимистичен - от 1,5 до 2,5 милиарда лева при отрицателен растеж по-голям от минус 2%.

Цифрите и диапазоните са съвсем произволни, но ако се възприеме идеята, експертите във финансовото министерство могат достатъчно точно да ги определят.

След това към всеки вариант да се групират съответни мерки, които да реализират търсения фискален резултат. Стига, разбира се, фискалният ефект от всяка мярка да бъде коректно и точно оценен. Например, не вярвам, че приходите от ДДС ще нараснат пропорционално при увеличаване на ставката с два процентни пункта. Особено ако престоим на дъното по-продължително време.

При подбора на мерките, трябва да се отчита и фактът, че по-доходоносните от тях като приватизация, емитиране на външен и вътрешен дълг, заеми от МВФ или СБ, нямат отношение към бюджетния дефицит, а се отчитат като финансиране. Т.е. приходите от тях попълват фискалния резерв, не са бюджетни приходи, не намаляват дефицита, но могат да го финансират.

В този смисъл възможностите за увеличаване на бюджетните приходи са значително ограничени. Все по-безпощадно ясно става, че основните мерки за овладяване на дефицита са в сферата на намаляване на бюджетните разходи. А това е болезнено и ще срещне яростна съпротива. За съжаление друг път няма. Време също няма - ако не го направим днес, утре ще платим двойна и тройна цена.

Няколко думи и за преодоляване на икономическата криза. Известно е, че бизнесът създава благата и националния продукт, както и че при подходящи условия може да извади всяка страна от икономическа криза. Необходими са му две неща: пазари и пари. И двете днес отсъстват от стопанския пейзаж.

Пазарите - очаквам постепенното им възстановяване, след икономическото съвземане на Европа. Защото пазарите са скачени съдове.

Пари- необходими са бързи мерки за отпушване на паричните потоци, затлачени не само от кризата, но и от действията на държавата.

Правителството и общините трябва час по-скоро да уредят по подходящ начин задълженията си към бизнеса, правомерно изпълнил ангажиментите си по възложените му обществени поръчки.

Много важно, особено в условията на криза, е бързото възстановяване на ДДС.

При затруднено банково кредитиране, задържането на 20% от финансовия ресурс на фирмите извън стопанския оборот месеци наред е реална спирачка за икономическото оживление, което очакваме.

В тази връзка си позволих да предложа на финансовия министър въвеждането на системата “Златен регистър”. Идеята се състои в създаването на списък от фирми, изрядни данъкоплатци на които срокът на възстановяване на ДДС е 4-5 дни. В системата са предвидени конкретни условия, на които трябва да отговарят “привилегированите” фирми, както и реални мерки за минимизиране на риска от данъчни измами.

Стимулът за бизнеса е сериозен - престиж и пълноценно използване на финансовия ресурс. Вярвам, че повечето фирми ще опитат да покрият критериите на “регистъра”, което ще ги превърне в образцови данъкоплатци. Включените вече в списъка фирми ще продължават да бъдат стриктни данъкоплатци, за да не изпаднат от регистъра. По този начин данъчната култура на бизнеса рязко ще се повиши, а оттам ще се увеличат събираемостта и приходите в бюджета. Добро за бизнеса, добро и за държавата.

МУРАВЕЙ РАДЕВ, ФИНАНСОВ МИНИСТЪР В КАБИНЕТА “КОСТОВ”

Частният сектор е свил заплатите с 659 млн. лв.

Около 15.845 млрд. лв. трудови възнаграждения са начислени през 2009 г., което е с 288 млн. лв. по-малко спрямо 2008 г. Това показва анализ на данните на националната статистика за м.г., направен от Института за социални и синдикални изследвания към КНСБ. "Не е сигурно дали всички са изплатени", обясни президентът на синдиката проф. Желязко Христов.

Тежестта на кризата обаче се отразява основно в частния сектор, където възнаграждението е паднало с близо 10 на сто, или със 659 млн. лв. В обществения сектор (стопанска и бюджетни дейности) дори има ръст на заплатите със 7.6%, или към 365 млн. лв. През 2009 г. статистиката отчете 591 лв. средна работна заплата, което означава номинален ръст от 8.5% и реално покачване с 5.5 на сто, като се отчетат данъци и осигуровки върху увеличението. В обществения сектор средната заплата е стигнала 711 лв., което е ръст с 9.2% на годишна база, а реално увеличението е с 6.2 на сто. За частния сектор е изчислена средна заплата от 547 лв., или със 7.3% повече от 2008 г. и 4.3% в реално изражение.

Единствено в сектора "Търговия и ремонт" годишните средства за възнаграждения нарастват заедно със средната заплата и броя на наетите лица. Във всички други сектори, където има отчетено увеличение на работната заплата или задържане, то е заради драстичното намаляване на заетите. "Не е обективно да се отчита ръст на заплатите, без да се взема под внимание по-драматичната проява на кризата - намаляването на заетостта. Голяма част от предприятията са принудени да намаляват броя на наетите, но се запазва високо квалифицираният и съответно по-добре платеният персонал, вследствие на което нараства средната заплата", обясняват от синдиката.

Данните за изплатените премии за 2009 г. показват, че те са почти същите както и през 2008 г. - около 55 млн. лв. "Близо 27 млн. лв. са в обществения сектор. Това категорично означава, че са раздавани премии на администрацията в края на годината", заяви Любен Томев, шеф на синдикалния институт.

Средносписъчният брой на наетите лица през 2009 г. е намалял с около 172 000 работници спрямо 2008 г., което е със 7 на сто надолу. От тях 166 500 са освободени в частния сектор. В обществения сектор работят към 5000 по-малко, което в проценти е под 1.

ЗАВИСИМОСТ

В домакинските бюджети делът на работната заплата е спаднал от 56-57% в началото на 49-50% в края на 2009 г. Около 550 000, или към 25%, от всички наети в страната са в групата на нископлатените, т.е. получават работна заплата под 67% от средната според нормите на световната статистика.
Re: Кога и как ще излезем от кризата?
15-04-2010 - 17:14:07
Текущата сметка на плюс през февруари, преките чужди инвестиции – на минус
Салдото по текущата сметка на България е положително в размер на 87,5 млн. евро през февруари 2010 г., показват данни на БНБ. За първи път извън летния сезон (юли, август и септември) тази графа от платежния баланс е положителна, показват данни за последните години.

В текущата сметка влизат внос, износ, услуги, доход от труд и инвестиции в чужбина и трансфери между българи у нас и в чужбина. През юли, август и септември салдото по текущата сметка е положително на база силните приходи от летния туристически сезон.

Текущата сметка е била отрицателна в размер на 312 млн. евро през февруари 2009 г., отрицателна в размер на 594,3 млн. евро през февруари 2008 г. и отрицателна в размер на 430 млн. евро през февруари 2007 г.

„Положителният баланс по текущата сметка показва, че икономиката се приспособява, след като няма приток на инвестиции и капитали и съответно няма внос“, коментира за Investor.bg икономистът на Институт „Отворено общество“ Георги Ангелов.

Положителното салдо по текущата сметка през февруари 2010 г. е индикатор за рязко намаляване на потребителските разходи у нас през месеца. Намалението във вноса се обуславя и от отрицателните преки чуждестранни инвестиции през месеца.

Общият платежен баланс на България е отрицателен в размер на 427 млн. евро през февруари 2010 г., като от началото на годината е отрицателен в размер на 849,7 млн. евро, след като такъв беше и дефицитът през януари, показват данни на БНБ.

На годишна база отрицателният платежен баланс намалява с 4%, след като за първите два месеца на 2009 г. е бил минус 886 млн. евро.

Платежният баланс включва всички парични потоци, генерирани от износ, внос, услуги (туризъм, транспорт и други), трансфер на пари между България и чужбина, привлечени и погасени заеми и чужди инвестиции. Поради това с размера на отрицателния платежен баланс намаляват резервните пари на БНБ.

Интересното през февруари е, че преките чуждестранни инвестиции у нас за отрицателни в размер на 25,3 млн. евро, което се случва за първи път в последните години. В резултат общо за януари и февруари преките чужди инвестиции са за едва 28 млн. евро, като намаляват 20 пъти спрямо 555 млн. евро за първите два месеца на 2009 г.

Причина за отрицателните преки чуждестранни инвестиции може да бъде нетна загуба на дружество, в което са инвестирали чуждите инвеститори, или сделка, при която чуждестранно лице продава на местно лице активите си в България, като това може да са недвижими имоти или компании.

Други възможни причини са изплатени главници по заем към компания, направила инвестиции у нас, както и изтеглени вноски от страна на чуждестранен инвеститор от капитала на българско дружество.

При услугите салдото е положително в размер на 46,3 млн. евро през февруари 2010 г., спрямо 40,9 млн. евро през същия месец на 2009 г. Увеличението на салдото се дължи на по-бързия спад в ползването на услуги от българи в чужбина спрямо ползваните от чужденци у нас.

При пътуванията чужденците са похарчили с 1,9 млн. евро по-малко у нас до 85,9 млн. евро през февруари тази в сравнение с миналата година. Българите са похарчили с 19,8 млн. евро по-малко в чужбина и през февруари сумата намалява до 59,7 млн. евро.

Износът през февруари се увеличава с 8% на годишна база до 973 млн. евро. Отрицателният търговски баланс се свива с 61,4% до 135 млн. евро през февруари.

Добавяйки и салдото по услугите, получаваме търговското салдо, чийто дефицит намалява със 71% на годишна база до 88,5 млн. евро през февруари 2010 г.

Добавяйки салдото по сметка „Доход“ (от труд и инвестиции), както и текущи трансфери (между българи у нас и в чужбина) получаваме салдото по „Текущата сметка“, което е положително в размер на 87,5 млн. евро през февруари 2010 г., спрямо отрицателна за 312 млн. евро през същия месец на 2009 г. За първите два месеца на тази година текущата сметка е отрицателна в размер на 155,3 млн. евро поради дефицита през януари.

Салдото по финансовата сметка (депозити и заеми, както и преки и портфейлни инвестиции) се влошава значително и е отрицателна в размер на 741,7 млн. евро през февруари, спрямо положителна в размер на 65,1 млн. евро през същия месец на миналата година.

За първите два месеца на тази година финансовата сметка е отрицателна в размер на 980,7 млн. евро поради дефицита през януари.
Re: Кога и как ще излезем от кризата?
17-04-2010 - 12:39:27
Цунамито на кризата идва с огромна сила

Quote

Проф. Иванов, вече имаме внесени в парламента антикризисни мерки на кабинета, съгласувани с тристранния съвет. Как ги оценявате на фона на вашите многобройни критики и подкани към правителството за бърза и радикална реакция спрямо кризата?

Това е един комплекс от мерки, който в краткосрочен план ще се опита да запуши някои дупки в бюджета. Но той не може да скрие факта, че 8 месеца ценно време бе напълно загубено за качествени, силни мерки срещу кризата.

Реално и категорично - загубихме възможността след излизането от кризата да не сме вече на последно място в ЕС по стандарт на живота. И за тази съдбоносна загуба на време, за тази пасивност в условията на най-тежката криза, която е удряла българската икономика, правителството следва да даде отговор. Освен това, смятам, че поради твърде едностранчивия и ограничен характер на предложения комплекс от мерки, те ще бъдат подложени на сериозна критика в парламента.

В какъв смисъл пакетът от мерки е едностранчив и ограничен?

Ясно е, че той е насочен да спаси панически разширяващия се бюджетен дефицит. Става дума за мерки, които в рамките месеци до година да "запушат" една дупка от приблизително 1,5 - 2 млрд. лв. Въпреки че, ако анализираме прецизно всяка една от предлаганите 60 мерки, ще се види, че редица от тях биха се проявили (ако въобще проявят планирания ефект) чак към 2012-2013 г. Също така по самото си съдържание антикризисният пакет от мерки сам спира до бюджет 2011. Той не отваря врати за реформи, не дава идеи и решения за кризата, която тепърва ще се превърне в истинско "цунами" за икономиката ни, не е обърнат към най-силно засегнатите от кризата сектори: частните фирми, домакинствата и българската провинция. Антикризисният пакет не дава нито едно решение в посока да дойде искрата за запалване на двигателя за икономически растеж на българската икономика. Това е един опит за „закърпване на бюджетния чорап”, надянат като примка от Симеон Дянков на българската икономика и на гражданите. Въпреки безспорните усилия и принос на партньорите от тристранния съвет, не може се скрие вече от никого очевидната безпомощност на финансовия министър и неговите колеги от икономическия екип на правителството; безпомощност, която с всеки изминат ден и час се превръща в огромен, неоправдан лукс и опасност спрямо перспективите на българската икономика.

Кризата откри предизвикателства, които ковачите на политиката у нас няма как да пренебрегнат, както и възможности, които те биха били луди да игнорират.
За съжаление, не виждаме това да е разработено в предлагания пакет от мерки.

Какви слабости намирате в тях?

Пак подчертавам, този пакет не представлява една цялостна антикризисна програма за спасяване на българската икономика. Той не решава проблема със задлъжнялостта на българския бизнес, частен и публичен; на задлъжнялостта на българските домакинства; не решава в средносрочен аспект въпроса с колапса на публичния сектор; "срамува се" даже да докосне в принципен аспект една реформа на данъчната ни система; не възвръща доверието във финансовия пазар; не се обръща към клатещата се крехкост на българската банкова система (близо 90 % от която е чужда собственост); не идентифицира моторите на нов икономически растеж. Липсата на конструктивна програма за реално преструктуриране на дълга на фирмения сектор и на дълга на домакинствата води до корозираща дългова дефлация и ограничава фирмите да инвестират, банките да заемат и домакинствата да потребяват. Ето защо почти нищо не се казва по отношение на това - как да бъде спряна вълната от безработица. В крайна сметка - не се предлага нищо при очевидната необходимост от формирането на нов модел и структура на икономиката ни в дългосрочен хоризонт.

С предлагания антикризисен пакет - бих веднага обективно информирал премиера Борисов – просто няма как, той да реализира своето обещание и да извади българската икономика от кризата за 540 дни, които вече текат.

От предлаганите мерки става ясно, че правителството очевидно не разбира, че способността на свръхзадлъжнялата ни реална икономика да заработи отново зависи от разрешаването на реалните ексцесии, които са в корените на кризата у нас. И тези ексцесии далеч не се покриват от извършените кражби и престъпления. Те са плод на две десетилетия икономическа политика на разочарованието; политика, която днес вече е изчерпана окончателно. В този смисъл, всички основни параметри на икономиката ни следва да бъдат обхванати в един дългосрочен, диверсифициран и комплексен, кохерентен и системно обвързан пакет от антикризисни мерки (разраборени като нормативни актове и поправки в съществуващото законодателство). Такава антикризисна програма следва да е разработена в тясна координация със стратегия 2020, тъй като излизането на България от кризата при всички сериозни разчети не би могло да се случи преди 2014-2016 г., т.е. след изтичане на мандата на сегашното правителство.

Програмата следва да е съобразена със стратегическите цели пред българската икономика и стопанство. Такова нещо засега липсва и това прави още по-опасна ситуацията в икономиката ни. В 60-те мерки няма нищо по конверсията
на фирмения дълг, по рекапитализацията на големи фирми и банки, по покупката на някои неефективни активи, по гарантирането на отговорностите и задълженията на банките.

Не се казва честно на хората - "Бъдете подготвени - нямам как данъците да не бъдат повишени!"

Не става ясно какви са възможните решения примерно в случаи на фалиращи значими институции. Нещо повече, разработването и приемането на програмата, за която аз говоря - изисква една сплотена и мобилизирана в името на България политическа, икономическа и социална обкръжаваща среда, характеризираща се с висока степен на обществено доверие в националните лидери и институции. А ситуацията, както виждаме, в това отношение е изключително сложна.

Така че, аз лично смятам, че обществената битка за истински ефективни и дългосрочни решения за справяне с кризата ще продължи. Но това не отменя отговорността на правителството и на парламентарното мнозинство да предложи своите решения. Всяко изчакване или колебание ще струва скъпо.

Какво въздействие имат досегашните колебания за избор на антикризисни мерки?

Политическите привърженици и партизани на една или друга партия вече ни дадоха десетки, ако не и повече обяснения за наличието на сегашния бюджетен дефицит. За виновни бяха посочени и предишните и сегашните управляващи, както и всяка политическа институция. Само, и то засега, не са посочени за виновни гражданите на страната. В същото време, докато ние търсим виновника, кризата в Европа се засилва още повече и това се отразява все по-силно спрямо нашата икономика. Правителството при подготовката на бюджет 2010 се отказа от една консистентна политика на съзнателно по-голям дефицит с цел подпомагане депресираното търсене, но днес всъщност се оказа в дефицитна дупка далеч
по-голяма от очакваното. Това показва липса на сериозен икономически и финансов анализ на паричните потоци, на приходите и разходите, както и на смелост и визия да се решат проблемите в икономиката. Ще ви дам един пример, за да разберете за какво говоря.

Краят на Великата депресия заварва американското правителство с бюджетен дефицит с огромни размери, но, забележете, балансите на фирмите от частния сектор като цяло са били изключително положителни.

Докато при нас цялата работеща икономика - частни фирми, малки и средни предприятия, домакинства - всичко е на червено, без никаква надежда скоро да се оправи. Докато колебанията у нас продължават, пак казвам, "цунамито" се приближава с огромна скорост към нас.

Преди Великденските празници световната кредитна рейтингова агенция Moody’s смъкна рейтингите на 5-те най-големи гръцки банки: National Bank of Greece, EFG Eurobank, Alpha Bank, Piraeus Bank и Emporiki, - и петте силно присъстващи в българската банкова система.

Видя се също така, че и европейският спасителен план за Гърция - няма да сработи и ще се наложи окончателното включване на МВФ, като обема на необходимата помощ за Гърция вече нарасна на 75 млрд. евро. Структурната криза в еврозоната се засилва и вече обхваща и най-силните й членове. Всичко това подчертавам, за да покажа още веднъж на тези, които разпространяват вредни розови илюзии, че
нещата стават страшни и няма повече време за колебания за формирането на истински спасителен план за България.

За тези, които разбират, е ясно, че след като растежът на възможния експорт просто го няма, за да компенсира спада в частното потребление, то тогава всичко остава въпрос на внимателна преценка между възможностите на
бюджета като инструмент и евентуалното привличане на свеж външен финансов ресурс.

Как ще коментирате подходите на изпълнителната власт към разрастването на икономическата криза към публичната сфера?

Като политика тип "скок подскок", гонейки уж кризата до следващия "ъгъл", но никога недостигайки нейните следващи стъпки и метастази. Това е свръх недалновидна и опасна политика за икономиката на България и българската социална и финансова система.

Точно преди Великденските празници бяха публикувани два значими анализа за развитието на световната икономика: единият е на кредит-рейтинговата агенция Fitch и се отнася до първото тримесечие на 2010 г., а другият е на Световната банка. Fitch ревизира своята прогноза за икономическият растеж на развитите страни за 2010 г., като намали темпа с 0,3% до 1,9%. Основно намалението се дължи на очакването за нисък растеж в еврозоната и във Великобритания. Докладът на Световната банка повтаря същите мрачни прогнози за оживяването на икономиките на развиващите се страни.

Защо казвам това?

За да подчертая пак и пак, че ние следва вътре в икономиката ни да открием генераторите на икономически растеж. И в този смисъл ясно е, че в средносрочен и в дългосрочен аспект това е образованието, здравеопазването, модернизацията на инфраструктурата, икономиката на знанието, отбранителния сектор. Няма съмнение, че те всички се нуждаят от сериозен преглед на техните разходи, от сериозни вътрешни реформи, спиращи всички възможности за неефективни разходи. И в същото време, само със спиране на "течовете" няма да можем да изградим модерен публичен сектор, способен да бъде двигател на икономически растеж.

И затова, аз съм привърженик на умереното влияние на бюджетния дефицит като "инструмент", влияещ за тази модернизация. Изоставането ни в тези гореизброени сектори - от средноевропейското равнище се измерва вече с над 10-14 години. Направете си сметка какво това означава за бъдещите поколения на България.

Вие на няколко пъти подчертавате, че съществува неразбиране на характера на кризата, и че това неразбиране води до погрешна терапия. В какво според вас се състои този погрешен "прочит" на характера на кризата?

Кризата у нас започна и се развива като криза на микроикономиката, на реалната икономика. И затова, и правителството на Станишев, а и статистиката - дълго време не искаше да "приеме" нейното наличие, тъй като тя не се отразяваше за сравнително дълъг период в основните макроикономически показатели.

Спомнете си, че първото официално "признание" за кризата у нас от правителството на Станишев дойде след излизането на статистическите показатели в края на 2008 г.- началото на 2009 г., които потвърдиха спадането на темпа на растеж на БВП. Но тъй като това спадане се отчита по тримесечия, то очевидно е, че няма да сгрешим ако кажем, че кризата бе вече навлязла с повече от 3-4-5 месеца (т.е. от май-юни 2008 г. най-късно!), преди правителствените анализатори да я "приемат".

Дълго време не се разбираше, а може би съзнателно се отказваше да се разбере, че тази криза у нас, в България, не е рожба на световната (и днес някои от сегашните управляващи повтарят тази вредна мантра!), а е вследствие от десетилетия наслояващи се и опасно кръстосващи се бюджетни, социални и търговски дефицити на всички равнища в българската икономика. Че заради десетки години некомпетентна икономическа политика нашите фирми останаха неконкурентоспособни, а несправедливостта на българската фискална система - дълбоко шокираща.

Една цяла антология може да се опише за демагогските анализи, фалшивите обещания и антисоциалните мерки прилагани през последните двадесет години.

Така, че световната криза само констатира и разкри завесата пред рака в нашето икономическо тяло.

В този смисъл и сега предлаганият антикризисен пакет от мерки представлява според мен една беззъба фасада на това, на което една истинска регулативна антикризисна политика следва да отговаря. Нещо повече - и това подчертава неразбирането в "прочита" на кризата, за което говоря - да виждате нещо по отношение на банковата система; по отношение на необходимото засилване на регулирането и супервизията на тази система (а това е препоръчано и от Меморандумите на срещите на Г20!).

Но българските граждани според мен виждат скритите аспекти на това, което някои не искат да се види: връзката на изпълнителната власт с банките, скритите помощи и по-същество субсидиране на някои финансови институции, и оттук огромните им печалби; както и липсата на радикални решения по редуциране дълга на частния сектор и домакинствата.

И нещо много важно, те виждат, че засега никой не предлага отговор на основния въпрос, който днес е на път да разцепи България: как да рекапитализираме и излекуваме най-засегнатите и ударените от прехода части от българското население у нас: обеднелите, болните, възрастните, младите - и чрез това да излекуваме и гражданското общество.

И затова, аз и Гражданско сдружение ГЛАС многократно настоява цялата антикризисна програма да излъчва; да служи на една силна икономическа, социална и териториална солидарност, навсякъде у нас.

Какви са възможните последствия, ако не настъпи съществена промяна в приходно-разходното съотношение?

Няма съмнение, че наследството е тежко. Имам предвид - наследството от предишните две правителства. Не виждам как това правителство би укротило безработицата. Загубата на заетост в основни сектори ще предизвика и засили социалното недоволство. Бизнесът, както подчертах по горе е в много тежки взаимни дългови отношения, които не могат днес да бъдат изчистени, но и които блокират възможността за всякакво оживяване на вътрешната икономика. Дупките отворени в балансите на фирмите от частния сектор са много големи и продължават още да нарастват.

Не искам да правя прогнози относно размерът на разширяващия се бюджетен дефицит. Няма съмнение, че сме на драматично важен кръстопът. Правителството демонстрира политическа воля да се бори с кризата, но само политическа воля не е достатъчно. Премиерът трябва ясно и категорично да реши с този ли икономически екип ще води кораба напред в бурята, или ще потърси най-доброто, което България е създала. Така или иначе, стоим от бюджет 2011 г. пред вдигане на данъците - и то най-вероятно от ще се започне от промяна на системата на плоския данък и ще се премине и към засилване на някои непреки данъци.

Кои все пак от обсъжданите в последните две седмици мерки смятате за най-добри?

Вижте, има редица мерки, които са логични, консенсусни и необходими. Съгласен съм с редица неща: и с продажбата на остатъчните миноритарни дялове от държавни предприятия; и с отпушването на търговията с вредните емисии; и с даването на 550 млн. лв. за бизнеса; и със съкращенията на разходите за издръжка в бюджетните организации; и с редица от направените социални компенсаторни предложения, като това за увеличаване до 60 % на обезщетението за безработица, и редица др. Големият проблем обаче, е, че като цяло представените мерки са все още твърде общи; няма спешност и времеви параметри в тях; "хирургичност" и измерена ефективност от евентуалното им въвеждане. Те не са представени в нормативен или даже пред-нормативен формат. Не е ясно във времето какво точно ще донесат на бюджета, на реалната икономика, на фирмите и на домакинствата. За колко време ще действат тези мерки? По редица от даже и най-добрите мерки, сме вече закъснели.

Вземете например продажбата на миноритарни пакети. Ефективността сега на такава мярка вече е значително намалена. Закъсня се. Така например за ЕРП-та, има Решение на МС на РБ до края на 2008 г. остатъчните държавни дялове от около 33,33% да бъдат продадени. Това не се случи. Закъсня се и с общинските топлофикации. Днес се намираме във фаза на кризата, в която рискът от държане и управление на активи, които могат да се продадат, и са особено купени със заем - е толкова огромен, че вече е налице масова, конкурентна паника във всеки собственик да се "разтовари" от такива активи и да увеличи своята ликвидност. Масовото предлагане на пазара на такива активи особено при сегашната фаза на кризата, трудно би дало очаквана висока цена. Колапсът на стойностите продължава да слиза все по-надолу, а "атинската драма" въобще не помага на България да прелъсти някои рискови чужди инвеститори.

Друг проблем е например, че въобще не са докоснати такива вече невъзможни да бъдат реформирани държавни системи като БДЖ. Какво смята да прави правителството там? Има ли стратегия? Ще приватизира ли двете формирани компании? Кога? Нямаме отговор на тези въпроси, а те следва да бъдат задължителна част от антикризисната програма.

Обръщането за помощ към МВФ трябва ли да се третира като крайна мярка или е по-скоро наложителна?

Мисля, че с всеки изминат ден, ние се приближаваме до необходимостта да поискаме помощ от МВФ. Както от страна на МВФ, така и от страна на световните финансови пазари, искането на нов ресурс е свързано с условия. Моето предпочитание е за гъвкаво споразумение с МВФ. Аранжиране на облигационен заем за България при сегашните условия би струвало доста по-скъпо в сравнение с Фонда. Но и тук трябва да сме внимателни. Фондът обикновено налага брутални съкращения на разходите, което може да засили рецесията. За да компенсира този ефект, МВФ съветва отслабване на местната валута. Заради валутния борд това у нас не е възможно и е възможно тогава Фондът да поиска вътрешна "девалвация", чрез намаляване на заплатите и другите номинални променливи.

Тоест, българската ситуация се характеризира с редица особености, които изискват максимално умело водене на икономическото и социално управление на страната. При положение, че не се вижда на хоризонта никакво масивно увеличаване на експортно-стимулирания растеж на БВП, трябва да е очевидно, че няма никакъв начин да си намалим бюджетния дефицит без някои мерки по "зашиване на дупките на чорапа", както и без да допуснем увеличаване на дълговата тежест на държавата (или на някои държавни банки). Просто няма вече как това да се заобиколи.

Както премиерът, така и множество негови привърженици хвърлят вината за забавянето на антикризисната програма и за влошаването на ситуацията върху щетите от правителството на Тройната коалиция, които сега се разкриват. Какво мислите вие?

Въпросът е изключително важен заради това, че той имплицитно включва в себе си желанието да се открои една ясна и обективна линия между това - има ли вина за сегашното състояние правителството на ГЕРБ? Аз мисля, че
всички тези анализатори, включително премиерът Борисов, се опитват да отговорят на един погрешно зададен въпрос.
Реалният въпрос не е в това, че чак сега се разкриват престъпленията на Тройната коалиция, а как така ГЕРБ чак сега разбраха за тези престъпления и за реалната дупка в която е изпаднала икономиката ни, а не когато действително трябваше да се готвят за едно сериозно вземане на властта?

Това е реалният въпрос.

Все едно, те искат да внушат на всички ни, че преди парламентарните избори - ГЕРБ просто казано, не е имал възможност да се запознае с доказателствата за истинската картина на нещата, с "цифрите, и с числата...", както подчертава преди дни един известен анализатор.

Но това не може да бъде истина. И нека да не търсим "извадени от сърцето" емоции и аргументи в защита на подобна невъзможна за защита теза.

Но, ако приемем вашето обяснение, че това не може да бъде истина, то тогава, какво е обяснението ви, че ГЕРБ едва сега, според тях "разбират драматичната истина" за икономиката ни?

Могат да бъдат редица фактори: липса на задълбочена и сериозна подготовка преди изборите, интелектуална и професионална немощ, комуникационни проблеми, и най-вече подценяване на комплекса от трудности пред който те се изправиха на следващия ден след изборната победа.

Всичко това, "гарнирано" с един изключително слаб и неподготвен в тази уникално тежка криза икономически екип - вероятно може да даде едно правдиво обяснение.

Доколко то е истината, е въпрос на трактовка.

Но, обяснението - не е извинение.

Нямаш право да искаш да "водиш кораба в буря", ако не си готов за това, ако не знаеш как да "измериш силата на вятъра и неговата посока"!

И, затова фактът е неоспорим. Правителството на ГЕРБ не реагира на време, компетентно, радикално и агресивно, за да може да възпре вълните на икономическата криза. Нещо повече, от изброените от мене фактори, обясняващи досегашната немощ и пасивност, не става ясно, как всичко това ГЕРБ ще коригира в своето икономическо управление за в бъдеще?

Казахте, че една консенсусна антикризисна програма зависи и от политическата среда, в която тя би се приела и реализирала. Как ще оцените политическите скандали, които се случват напоследък у нас?

Основните грижи на българските граждани, на обикновените хора са свързани с тяхната работа, доходи, здраве, образование, сигурност. И всичко това - не можем да отречем регресира значително през последните няколко години. Нещо се случва в България и то като че ли не вдъхва оптимизъм!

Какво имате предвид?

Отново избуява политическата враждебност, гоненето на политическите врагове; поляризирането на политическите сили.

Като че ли бяхме забравили всичко това.

Онзи ден бях изумен от начина, по който бе направен арестът на бившия военен министър Николай Цонев.

Ще дам един пример, но той е твърде красноречив. Когато на 11 декември 2008 г. ФБР арестува най-големия финансов престъпник в историята на САЩ - Бърни Мейдоф, те информират смейството за ареста му от вечерта. Сутринта в 8 часа, двамата агенти от ФБР звънят на вратата на апартамента му и той им отваря по пижама и домашни пантофи. Поканва ги вътре и сам прави допълнителни самопризнания. Изчакват го на кафе да си приключи личния тоалет и да се облече и след това му прочитат правата и го арестуват. Човекът, който е откраднал на 65 милиарда долара. Това е. Не виждам да сме станали по-цивилизовани, за съжаление.

Какво ви е мнението за споровете около срещата на президента с финансовия министър?

Те имаха ли значение за изясняване на това какво да се прави? - Много неща се изговориха по тази среща. Аз също си казах моето мнение. Смятам и ще повторя, че Дянков си е отговорност на премиера. Той си го е поканил, той носи отговорност за неговите деяния. Искам само да обърна внимание на един аспект, който като че ли остана малко встрани от многобройните анализи. Каква бе информацията след срещата с държавния глава, която даде самият Дянков? Той каза, че е имал, цитирам "една конструктивна среща." След публикуването на стенограмата, управяващите и техните сателити нарекоха срещата "унизителна" за финансовия министър. Следователно ако се опитаме да направим заключение, базирайки се на оценките на самия Дянков и на управляващите, то - за Дянков срещата е била една "унизително конструктивна" среща. Разбирате моята ирония, сарказъм и същевременно абсурдът на това, което се разигра у нас?

Но все пак, Дянков твърди, че е отишъл на една лична среща?

Не знам да има лични срещи между държавния глава и един вицепремиер.

И отново бих искал да си послужа с един станал вече класически пример от световната политическа практика. На 28 април 1988 г., дни преди втория тур на президентските избори във Франция, се организира телевизионен дебат между президента Митеран (който се бори за втори мандат) и кандидата за президент Жак Ширак (премиер на страната по това време, излъчен от дясното мнозинство). Ширак
започва дебата (гледал съм го на живо) обръщайки се към Митеран с думите: "Тази вечер, аз не съм министър-председателят, и вие не сте президентът на Републиката; ние сме двама равностойни и равнопоставени кандидати и вие ще ми позволите да ви наричам Г-н Митеран." Митеран отговаря иронично с думите, които по-късно анализаторите ще кажат, че са довели везните до неговата победа в изборите: Но, вие сте абсолютно прав, Г-н Премиер!"

Така че, спекулирането тук не само е неуместно, то е погрешно. Воденето на запис и на стенограма на разговори е част от протокола и правило в президентската администрация.

Това е и израз на желанието за отговорност към историята и за транспарентност на водената политика. И в този аспект, аз например, бих попитал и бих накарал и вас журналистите да попитате финансовия министър Дянков - водил ли е стенограма по време на срещата си в София през октомври м.г. с представителите на кредитно-рейтинговата агенция Standard & Poors, и ако не е водил, защо?

Къде е тази стенограма, бих искал да знам?

Вие бяхте над 5 години икономически съветник на президента Първанов. Как от позицията на човек, очевидно познаващ механизмите на президентската администрация и отношенията й с останалите институции можете да коментирате искания "импийчмънт"?

Като един жалък спектакъл, в който връх отново взе персоналната политическа неприязън. Както парламента, така и медиите се превърнаха в сцена на елементарни анализи на държавния глава. Парламентът за сетен път показа своята неефективност като орган на най-висшата демокрация. И вместо, да използваме конфликтът на инситуциите за една сериозна дисекция на конституцията, станахме свидетели на евтино партизанско боричкане.

В какъв смисъл смятате, че има необходимост от анализ на конституцията?

През септември м.г. в интервю за вашата агенция, аз подчертах, че у нас се влиза в един труден период на институционално и политическо съжителстване между държавния глава и премиера и затова трябва да се "търси конструктивно конституционно съжителстване в името на България".

Нека да не забравяме, че конституцията не е само един приет текст. Тя е и следва да отразява духа на приетата политическа система; взаимоотношенията между институциите, включително и практиката на тези взаимоотношения.

В този смисъл, опитът за атака и за "импийчмънт" на сегашния български президент, ясно демонстрира, че България стои пред необходимостта от изясняване на правно-политическите роли, които характеризират институционалните взаимоотношения между премиера и държавния глава.

Сега съществуващия конституционално заложен дуализъм очевидно, че не е най-ефективния механизъм на управление на държавата, и тук въобще нямам предвид конкретно-политическите и личностни взаимоотношения днес в страната.

Този неизяснен в конкретно-исторически и работен вид дуализъм става особено противоречив в условия на политическо и институционално съжителстване на премиер и президент от различни политически формации.

Конституцията въобще не отговаря на логичния въпрос, какво би представлявал един премиер, без подкрепата на държавния глава, както и обратното един президент - без подкрепата на изпълнителната власт?

В същото врене, конституцията е длъжна да осигури и даже да гарантира нормалното функциониране на публичната власт както и осъществяването на функциите на държавата даже и в такива периоди на трудно политическо съжителстване, при които е налице парламентарно мнозинство очевидно "настроено против" президентското мнозинство (формирано от гласовете от прекия вот за президент).

Това само е проблем при противоположни политически мнозинства или въобще?

Много важен уточняващ въпрос ми задавате. Да, "съжителстването" не е само антагонистичен проблем в случай на две различни програми или на различни политически ориентации. Мога да ви кажа, че тази, така наречена "дуалност" в сърцето на властта у нас провокира търкания и не малко напрежение, даже и в периоди, когато парламентарното мнозинство е малко или много излъчено от същата политическа сила, от която произлиза и президентът. И това го показва историята у нас.

В този смисъл, още веднъж искам да кажа, че когато властта в България е дирижирана от две личности, които базират своята легитимност и източници на власт върху различни избрани мнозинства - тази дуалност почти автоматично ражда конкурентност, и тази конкурентност очевидно, че не е призната за легална според сега съществуващата конституция.

Нещо повече, тази конкурентност - далеч не винаги се основава върху политико-партизански интереси.

Така, че накратко, но много точно бих казал, че у нас стои за в бъдеще конституционният въпрос, който аз бих свел до това - "със или без министър-председател?", т.е. аз смятам, че ние логически се приближаваме до идеята за система на управление - подобна или близка до тази в САЩ, където принципът на разделението на властите е далеч по-добре реализиран, отколкото навсякъде другаде по света.

С други думи, тази конституция следва да бъде променена.

Нека да не отминаваме и чисто персоналната критика. Борисов, казва, че "през целия си мандат той нито веднъж не излезе по подобен начин да съобщи за безобразията, далаверите и престъпните действия на Тройната коалиция”. Какво смятате?

Питате мене ли? Ами аз съм живото доказателство за десетките критики от страна на президентството към икономическата и социална политика на правителствата на Сакскобурготски и на Сергей Станишев. Вземете едно от най-първите вета на държавния глава - това върху проекто-закона за приватизация, внесен от Николай Василев? Върнете се към десетките ми интервюта и статии, критикуващи Станишев и неговата политика, след които редовно пресслужбата на президента трябваше да обяснява, че съм ги правил в лично качество. Колко пъти те правиха това? Проверете.

В крайна сметка, "заплатих", но не съжалявам за това, с моята раздяла с функцията ми на икономически съветник на президента.

Но това не отменя необходимостта, че който иска, би желал да погледне на поведението на държавния глава в малко по-широк и по-богат творчески план.

Доказателствата за неговото конструктивно и критично поведение са налице и не е справедливо да се правят евтини заключения.

България днес няма никаква нужда от нова политическа конфронтация. Час по-скоро е необходим един национален силен фронт срещу кризата. Защото икономическата и социална сигурност на гражданите на страната намалява с дни. Хоризонтът за децата на България се смалява. Всичко останало е вредна демагогия.
Re: Кога и как ще излезем от кризата?
17-04-2010 - 12:41:02
Стоян Александров: Правителството бяга от отговорност за радикални реформи

Quote

В последния доклад на Световната банка се твърди, че ръстът на общия бюджетен дефицит в страните от Източна Европа се дължи не толкова на световната финансова криза, на рецесията или на циклични фактори, а на липсата на структурни реформи и на неефективното харчене на държавни пари. Как ще коментирате мерките на правителството в този контекст?

Трудно мога да ги коментирам в този контект, тъй като мерките на правителството целят попълване на дупката в бюджета. Това не са мерки за излизане от кризата, нито пък начало на някакви структурни реформи. Иначе съм съгласен с този извод на Световната банка, но не смятам, че нашите мерки са в духа на този доклад. Имаше няколко задълбочени анализа на български икономисти и най-вече на Красен Станчев, според които две-три от тези мерки на правителството ще имат реален фискален ефект, другите обаче са по-скоро ала-бала.

Между другото в своя анализ Красен Станчев ви посочва като един от хората, които могат да бъдат потърсени за съвет, тъй като ви се е налагало да се справяте в подобна ситуация, изискваща съкращаване на разходите.

По стечение на обстоятелствата ние работихме в много кризисни периоди от нашето развитие. Затова твърдя, че нашият премиер въобще не е в час, когато заявява, че сега положението в България е най-тежко. Той явно е бил на Луната през тези години, затова му казах да попита Иван Костов, който е до него, как е правил бюджета през 1990–91-ва или през 1997 г. Премиерът не помни и периода, когато се провали правителството на Филип Димитров през 1992 г., както и 1993–94 г., когато имахме милиарди вътрешен и външен дълг, когато една трета от приходите отиваше за лихвени плащания и се чудехме откъде да намерим пари за пенсии. Този хленч е отвратителен и аз са възмущавам, като гледам всеки ден от екрана управляващите да хленчат и да прехвърлят вината върху наследството. Ако ме питате, ще позволя на Борисов да вземе 2 млрд. лв. от фискалния резерв и да спре да се оправдава с наследството, защото цялата некадърност и некомпетентност се прехвърлят върху предшествениците. Министрите просто нямат визия и като видяха трудностите, започнаха да дават заден ход. Това ме плаши, защото може би предстоят още по-големи проблеми, а правителството е неадекватно в условия на трудности.

Вие твърдите, че още не сме стигнали дъното на кризата?

Вицепремиерът смята, че понеже износът показва тенденция към увеличение, това е достатъчен критерий да се говори за излизане от кризата. В същото време се констатира, че е спрял спадът на безработицата, но това е процес, за който не знаем как ще се развие в бъдеще. Твърдя, че излизането от кризата в нашата страна е тясно свързано с възстановяването на световната икономика. Големият резултат би дошъл при отварянето на световните пазари.

Но нали те вече се отварят? В същия доклад на Световната банка се твърди, че България е единствената страна в Източна Европа, в която брутният вътрешен продукт е продължил да пада с все по-големи темпове до края на миналата година.

Ако има някакво оживление на външните пазари, то е много незначително и ефектът от него се тушира от ограниченото вътрешно потребление. Като цяло потреблението в нашата страна не се е увеличило и от тази гледна точка няма реален мотор, който да дръпне икономиката.

Последните данни сочат, че потреблението в България продължава да се свива, а главната причина за това според екипа на финансовото министерство отново са разходите на кабинета „Станишев”.

Вече стана една година, откакто са на власт, не могат да се оправдават до безкрайност с разходите на предишното правителство. Много хора ги предупредиха, че тази година ще е особена. Знаеше се, че ще има спад, но това не се отчете, когато се правеше бюджетът за 2010 г. Напротив, спрягаха се невероятни цифри – че от подобряването на работата на митниците ще дойде милиард, че от оптимизирането на НАП ще дойде милиард, че онези предишните са крали ежегодно по 2–3 милиарда, а щом тези не крадат, значи още едни милиарди ще останат в икономиката. Какво се оказва? Нищо от тези големи приказки не се случи. Бойко Борисов твърди, че при него работят най-компетентните хора, най-добрите финансисти, които България е имала... Кои са тези хора?

Вероятно Симеон Дянков е един от тях?

Дянков, ама той през живота си една бала сено на две магарета не е разделил. Той не е управлявал нищо, един баланс на фирма не е правил, бюджет не е правил. Едно е да правиш анализи и да наблюдаваш какво става по света, съвсем друго е да седнеш да свършиш реална работа. Вие може да сте прочели хиляда страници рецептурник и да не можете да направите един обикновен боб, защото никога не сте готвили. Фактът, че сегашното правителство преразпределя най-големия процент от БВП през последните 10 години и въпреки това пак сме на това дередже, говори, че управляващите са неадекватни. Не казвам, че е лесно, още повече, че хората имат големи очаквания. Прави впечатление, че хората у нас имат странно поведение – при условия на падащи доходи спестяванията им растат, увеличава се привлеченият от гражданите ресурс в банките. Явно хората не вярват, че това правителство може да изведе страната от кризата и затова се свиват. Всеки си прави свои сценарии за оцеляване. Колкото и да ми говорят за високия рейтинг на правителството, това поведение на гражданите подсказва точно обратното. Правителството тръгва да прави реформи, но е достатъчно да срещне малко съпротива и веднага се отказва. Същевременно всеки ден ни убеждават, че се превръщаме в полицейска държава. Кой е този министър, който с лека ръка ще разпише проекти за усвояване на средства от ЕС, когато утре може да бъде обвинен и зрелищно арестуван? Когато раздаваш пари, има и риск, както е в банковата сфера. Ако искаш да няма никакъв риск, тогава слагаш катинара.

Казахте, че само две-три от предложените мерки са смислени, а останалите няма да доведат до очаквания ефект. Как коментирате отпадането на идеята за увеличение на ДДС?

Аз съм дълбоко убеден, че ще се наложи да активират увеличението на ДДС, защото предложените мерки няма да им донесат приходите, от които се нуждаят. Наскоро стана ясно, че над десет страни в Европа, които са имали проблем с бюджетния дефицит, са вдигнали ДДС. Това не е най-добрата мярка, но е работеща мярка. Ако действително проблемът е дупката в бюджета, това е спасителната мярка, всичко друго е хипотетично. Например от данък „лукс” до края на годината почти нищо няма да влезе в хазната. Първо ще им отнеме време, докато направят закона, освен това мисля, че има конституционно решение, според което става дума за годишен данък, който не може да бъде променян през годината и да касае същата тази година. Същевременно по отношение на продажбата на вредни емисии ние нямаме никакъв опит и е твърде възможно да продаваме на безценица, тоест да не успеем да генерираме предвидената сума. Може би в това отношение трябва да бъде потърсена външна консултантска помощ, без да се губи много време. Така или иначе, годината си върви и може да се окаже, че ефектът от тази мярка няма да бъде почустван до края на 2010 г. Що се отнася до приватизацията – много лесно е да разпродадеш нещо еднократно, задавам си обаче въпроса защо трябва да продават на безценица държавна собственост, ако могат да осигурят липсите, като вдигнат временно ДДС. Държавната собственост може да бъде продадена, когато пазарът се нормализира и когато може да се вземе нормална цена. Увеличението на ДДС няма да засегне драстично семейния бюджет. Ако правиш покупки за сто лева, увеличението би било два лева. Всяко семейство би могло да оптимизира покупките си. В същото време повишаването на ДДС ще докара 600–700 млн. лв., които са решаващи за бюджета. Разбира се, правя уговорката, че държавата ще бъде коректна и ще възстановява бързо данъчния кредит. Добра е идеята да има специален регистър за големите данъкоплатци, на които ДДС да се възстановява почти автоматично. На моите студенти хиляди пъти съм обяснявал, че за съжаление ще им се налага да избират не между доброто и лошото, а относително по-малката злина измежду многото злини. В управлението за съжаление това е ежедневна задача. Избирайки между многото злини, трябва да предпочетеш относително най-малкото зло, и то не от гледна точка на днешния ден, а в перспектива. Ако искаш да постигнеш добра икономическа цена, трябва да платиш висока политическа цена. Повечето мерки на това правителство обаче са популистки и палиативни. Тук има паритет – политиците да не платят висока цена, синдикатите да не платят висока цена и работодателите да не платят висока цена. Но това са противоречиви интереси. Те са решили, че е възможно и вълкът да е сит, и агнето да остане цяло. Синдикатите доволни, работодателите доволни и правителството доволно. Дай Боже и народът да е доволен, но аз се съмнявам, че с този набор от мерки това е възможно.

Как ще се отрази на икономиката липсата на структурни реформи? И в тези правителствени мерки само е набелязано, че ще се изготвят концепции за пенсионна и за здравна реформа, при това пак под знака на тристранното сътрудничество? Доколко добра е според вас тази формула за провеждане на действително радикални промени?

В тристранните разговори никога не е възможно да бъдат постигнати радикални реформи. Това е бягане от отговорност. Това е вървене по пътя на лесното съпротивление. Всички мерки са съгласувани със синдикатите, а от синдикатите се очаква да вървят срещу себе си. Синдикатите бяха обезличени, никой ги нямаше за нищо, сега ги вкараха в кошарата, сложиха ги на масата и те приеха тази роля. Но не това е ролята на синдикатите. Да постигнеш разбирателство между работодател, синдикат и правителство, когато в условия на криза трябва да правиш сериозни реформи, е абсурд.

Това пак под знака на популизма ли се случва?

Нямам обяснение защо е този страх от непопулярни и нестандартни решения. Нали Бойко се прави на ербап, но когато опре ножа до кокала и трябва нещо да се предприеме, изскачат пет човека, казват, че ще стачкуват, и той веднага отива на другата страна. Вземете акциза за алкохола – отиде да флиртува с дядковците: „Нали сте доволни, че не ви увеличихме акциза за казаните”. Ами естествено, какво друго да му кажат тези хора освен: „Ти си велик бе, човек, ти си момче от нашата черга”. Или в здравеопазването, виждате, че и сега, след 20 години, все още със зъби и нокти хората защитават някакво дребно лечебно заведение, където на три дни чакат да роди някой, при това два екипа очакват това събитие. Истина е, че много от реформите са свързани и с допълнителни разходи. Освен това, за да получиш ефект, трябва да засегнеш много интереси.

И няма как да се харесаш на всички.

Спомнете си колко неща бяха изписани и изприказвани срещу предишния министър на образованието заради матурите, които са нещо съвсем нормално и естествено. Но какъв неистов рев нададоха учители, родители и ученици. Защо? Защото не искахме да лъсне цялата истина за дереджето на нашето образование. Сега, само две години по-късно, цялата гюрултия е забравена и въвеждането на матурите се приема като нещо нормално. Важен е и начинът, по който се обясняват реформите. Ако ще закриваш едно здравно заведение, трябва да ти е ясно преди това как тези хора ще получават нормално медицинско обслужване след закриването, имаш ли транспорт, имаш ли линейки, имаш ли вертолети.

Според вас ще успее ли това правителство да осъществи радикални структурни реформи и същевременно да реши проблема с растящия бюджетен дефицит?

Може би с бюджетния дефицит ще се преборим, ако действително светът тръгне да излиза от кризата. Въпросът е в цената и във времето, което ще е потребно, за да бъдат направени съответните реформи. Публична истина е, че реформи се правят през първите месеци от управлението. На нас обаче почти една година всеки ден десетки пъти и от всевъзможни средства за масова информация ни се обяснява какво тежко наследство е оставено. Добре, но това означава да си признаеш и да се извиниш на електората, че когато си правил предизборна кампания и си обещавал много неща, ти изобщо не си бил в час.

Тоест си лъгал, обещавайки?

Ами лъгал си, лъгал си за пореден път. Голям проблем се оказаха случайните парашутисти, които влизат в политиката. Появява се нова структура, появява се нова партия, идва царят... Той и понятие няма какво става в тази държава, но идва с голямата баданарка, а после следват оправданията. Добре, да приемем, че им е било нужно време, за да разберат за наследството. Вече девет месеца обаче те не правят реални стъпки, за да поправят това наследство. Всеки ден казваме, че трябва да запазим борда, че трябва да запазим финансовата стабилност, че трябва да усвояваме парите от ЕС. Премиерът обаче излиза и заявява, че ако не се справим с бюджета, отиваме към гръцки сценарий и че трябва да девалвираме лева. Ако го попитате какво значи девалвация, се съмнявам, че ще ви отговори. Но когато премиерът говори за девалвация, това значи взривяване на държавата, отказ от валутния борд и т.н. Вероятно причина за това е желанието му да бъде откровен с хората, да говори езика на простолюдието. Той не бива да забравя обаче, че всяка негова дума веднага се качва в компютрите във Вашингтон и в Брюксел, където казват: „Щом премиерът допуска, че може да девалвира лева, щом той допуска, че е възможен гръцки сценарий, значи тази страна не е остров на стабилността”. При подобни изявления техните изводи не са много розови. Вместо да бъдат набелязани точните проблеми и техните решения, без значение каква ще е политическата цена, управляващите правят публично дискутиране. Болният от рак е отворен, той е на операционната маса, а ние правим дискусия. Няма такова нещо в медицината, няма такова нещо в живота. Просто трябва да се действа експедитивно, трябва да бъде набелязан нелесният път и да се върви по него.
Съжаляваме, само регистрирани потребители могат да публикуват в този форум.

Натиснете тук за вход