Dnes Bloombergtv.bg Investor Gol Automedia Tialoto Az-Jenata Az-deteto Teenproblem Puls Imoti.net Rabota Start Blog Aha Snimka
imoti net - порталът за недвижими имоти
 


Добре дошли! Вход Създаване на нов профил

Разширено

Незащитените хора в Натура 2000 защитените зони

Публикувано от другата страна 
Re: Незащитените хора в Натура 2000 защитените зони
14-11-2006 - 10:05:19
другата страна - част 1,

Благодаря за подробното изложение smiling smiley
Имам някои забележки към него, но на първо място нека посоча, че явно авторът (ако е авторка, моля да ме извини, но hereafter ще се обръщам в мъжки род) е пропуснал да отбележи разминаването в обхвата и темата, която съм поставил – моят пост е във връзка със Закона за защитените територии, а не във връзка със Закона за биологичното разнообразие, респективно Натура 2000.

В ЗЗТ няма никакви препратки към ЗБР (има в обратната посока), което показва степента на значимост и приоритет на първия спрямо втория.
За конкретните подробности и връзка между двата нормативни акта по-късно.


По текстта на директивите няма смисъл да коментирам надълго, всеки може да се запознае директно с тях. Ще отбележа, все пак, няколко факта.
Авторът посочва съвсем вярно, че средният процент на защитените (спрямо общата) територии в страните от ЕС е 18. За посочената цифра 36,77% не се наемам да споря – ще кажа само, че във връзка с изпълнението на DANCEE е направена преценка, че НАТУРА 2000 у нас би трябвало да покрива около 34% от територията на страната.
Всъщност, не виждам нищо лошо в това, напротив – при постоянно подценяваното и пренебрегвано, най-вече от бизнеса и политиците, обстоятелство, че България е една чудесна страна, поне откъм природни дадености и разнообразие! ... е напълно естествено да се опитаме да съхраним това богатство.
Още, програмата няма за цел да ограничава туризма (респективно приходите от него), напротив – целта е да се развива и поддържа селския, познавателния и културен, за сметка на очевидно унищожаващия Природата масов туризъм.
Нека не забравяме и постоянно изтъквания (и от автора) факт, че НАТУРА 2000 не въвежда ограничения нито по отношение на избора на защитените зони, нито въвежда предварителни забрани върху развиването на нови дейности – но с условието, че те ще бъдат оценявани по ясна и точна процедура.
Тук ще отворя една скоба (тъй като по същия въпрос ще пиша по-нататък): типично българското офлянкване, далавераджийство и безогледно използване на всичко в името на личната изгода, спокойно биха направили избора на защитените райони един прекрасен пример за това как не трябва да се правят нещата – в случая как с лекота бихме си “осигурили” пълно или частично спиране на финансирането по стрктурните фондове на ЕС, заради забавянето или неприемането на въпросните защитени зони.

Затова, все още just in the beginning, ще спомена няколко свои наблюдения върху основния документ в БГ екологичното законодателство, което разбира се е в пряка или косвена връзка с разглежданата тук тема.

Тъй като от досегашния опит знаем, че колкото повече агенции, съвети, комисии, стратегии, планове, норми, програми, процедури, методики, доклади, заповеди, инструкции (и прочие подобни) се предвиждат и/или създават в една социално-икономическа област, толкова по-негативен или безполезен ще бъде крайния резултат.
Затова ... разбирате ли какъв е смисъла от всички хубави (малко) и лоши (много и с предимство) „неща” в Закона за опазване на околната среда (ЗООС):
- имаме министър (министър-чудо ...), който разработва политики, стратегии, контролира, координира, издава заповеди и разрешителни, норми, методики, осигурява събирането на информация, подготвя ежегодни доклади (чл. 11/1/);
- имаме Висш експертен екологичен съвет (чл. 12);
- имаме Консултативни съвети по политиката за управление на компонентите на околната среда (чл. 12);
- имаме Изпълнителна агенция по околната среда (чл. 13);
- имаме Регионални инспекции по околната среда и водите (чл. 14);
- имаме (държавно) Предприятие за управление на дейностите по опазване на околната среда (чл. 60);
- имаме Национален доверителен екофонд за управление на средствата, постъпващи от суапови сделки дълг срещу околна среда и природа (чл. 66);
- имаме Национална стратегия и общински програми за околната среда (чл. 75);
- имаме национални планове и програми по компонентите на околната среда и факторите, които им въздействат (чл. 77);
- имаме Национален план за разпределение на квоти за търговия с емисии и парникови газове (чл. 77а);
- имаме ОВОС;
- имаме ред за подаване на уведомления от всеки оператор на ново и/или действащо предприятие, в което се употребяват или съхраняват опасни вещества (чл. 103);
- имаме ред за издаване на разрешителни за изграждането и експлоатацията на “предприятие и/или съоръжение с нисък/висок рисков потенциал (чл. 104);
- имаме комплексни разрешителни за действащи инсталации и съоръжения за категориите промишлени дейности по приложение № 4 към закона (чл. 117);
- имаме Схема за търговията с квоти за емисии на парникови газове (не я бъркайте с Националния план за разпределение на квотите за търговия – схемата е негова производна) – чл. 131а;
- имаме разрешителни за емисии на парникови газове (чл. 131в);
- имаме Национален регистър за отчитането на издаването, притежаването, предаването, прехвърлянето и отмяната на квоти за емисии на парникови газове (чл. 131к);
- имаме Национална схема за управление на околната среда и одитиране /НСУОСО/ (чл. 132/2/ т. 1);
- имаме Национална схема за екомаркировка ((чл. 132/2/ т. 2);
- имаме публичен регистър на организациите, които отговарят на изискванията на НСУОСО (чл. 134);
- имаме Национална система за мониторинг на околната среда (чл. 134);
- имаме планове за собствен мониторинг на лицата, задължени по Закона за водите, Закона за чистотата на атмосферния въздух, Закона за подземните богатства, Закона за защита от шума в околната среда и Закона за управление на отпадъците (чл. 146);
- имаме и една комисия по чл. 157а/2/, но вече ми омръзна да изреждам ...
Ето това всичкото имаме: чиновници и бумащина.

Но нямаме онова, за което те би трябвало всъщност да работят: ефикасни действия и позитивни резултати. Огледайте се в града/селото, където сте, огледайте се докато пътувате – това съхранена и чиста природа ли е? Колко остана от нея? И колко ще ни оставят алчните, управляващите, бизнесмените, циганите ...

Искам да направя и една забележка във връзка с предназначението на земята.
Върховния закон на държавата – чл. 21 – казва просто и ясно: земята е национално богатство, обработваемата земя се използва само за зедемелски нужди като промяна на нейното предназначение се допуска по изключение при доказана нужда и при условия и ред, определени със закон.
Вижте колко са тези т.нар. изключения през последните 15 години ...
Само малоумните вероятно вече не знаят, че да смениш предназначението на земята днес е едно лесно упражнение (лесно-то става чрез „доказани” посредници).

Между другото имате ли представа каква са предвидените в Закона за опазване на земеделските земи административно-наказателни разпоредби:
А) за физическо лице, което използва земеделска земя за неземеделски нужди без разрешение за промяна на предназначението й – глоба до 2 000 лв. ...; (подчертавам израза: “физическо лице”, не става дума за юридическо ...)
Б) за длъжностно лице, което разреши започването на строителство върху земеделска земя, чието предназначение не е променено по реда на закона - глоба до 2 400 лв. ...

Нямам коментар.




Редактиран 1 път(и).Последна редакция на 2006-11-14 10:39 от Motion.
Re: Незащитените хора в Натура 2000 защитените зони
14-11-2006 - 10:07:33
другата страна - част 2,

По Закона за биологичното разнообразие /ЗБР/.
Да се оспорват целите на един закон е дълго и общо взето безсмислено занятие. Нормативните актове у нас се създават при нарушен баланс между обществения и интереса на определени кръгове, за които от първостепенно значение е реализирането на печалба, т.е. правенето на пари.
Така че дали ни харесват целите, които си поставя един закон, в случая ЗБР, или не, това няма особено значение. От значение са единствено онези възможности, които могат да бъдат използвани оттук нататък, за да се защити индивидуалния/групов граждански интерес, или поне да се намали отрицателния ефект от дадена законова постановка.
Една от основните цели на ЗБР – съгласно чл. 4 т. 5, е ограничаване на негативното антропогенно въздействие върху защитените територии (ново подчертаване на значимостта и прироритета на ЗЗТ). Няма да превеждам думата “антропогенно”, нали? winking smiley

Авторът на темата силно се възмущава от факта, че законът предвижда данните, които се използват при определяне на защитените зони, да се основават единствено на научна информация, която според него не била проверена за достоверност и добросъвестност.
Вижте ... несериозно е да се говори, че подобен вид информация може да се осигури от хора, които не са специалисти – това е нормално и така трябва да бъде. Добросъвестността е друг въпрос, който обаче стои не само пред учените, които подават данните, но и пред министъра (към който – при положение, че е Дж. Чакъров, естествено няма много хора, които да питаят добри чувства), а също и пред собствениците на земи в тези зони ...
Това не е нещо, което може да бъде измерено или пък да бъде вменено като императивно задължение – просто защото няма как да се случи. В живота никой не може да разчита на подобни квалификации, съжалявам.
Още – авторът пропуска да отбележи и текстта на чл. 8 /2/, който гласи, че предложения за териториите - предмет на проучването по ал. 1, могат да бъда не само държавни и научни, но и обществени организации. При това положение риторично бих попитал защо авторът смята, че не е защитен обществения интерес – нека онези, които са заинтерсовани, защитят своите цели чрез подаването на аргументирани предложения.
Как се създава обществена организация (законът не въвежда ограничения за това дали може да се създаде организация, която да има тази единствена цел) не е трудно да се проучи, а между впрочем могат да се използват и съществуващите възможности.

Много ме учудва изискването, което авторът поставя по отношение наличието на обществен контрол.
Лично аз не си спомням нито един случай, в който разпоредби на закон или постановление да са били подлагани на реален обществен контрол ...
(бързам да разсея надеждите на някой, ако вярва, че един омбудсман или една Комисия за защита на потребителите са точно такива - макар и едно полезно начало, те са все още само начало).
Представям си какъв би бил той по отношение на Закона за съдебната власт, Закона за митниците или примерно Данъчно-осигурителния кодекс, всички данъчни закони, Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, Закона за устройство на територията (примерите за сериозни закони, които имат пряка връзка към обществения интерес и правата на гражданите, могат да бъдат много)...

Що се отнася до обществения дебат – очевидно авторът разполага с повече информация по съдържанието на проектите на ЗБР. Бих си позволил само да вметна: пределно ясно е, че това, което е било на фаза проект, обикновено търпи промяна при приемане на окончателния текст на всеки закон. В това няма нищо ненормално – става дума за надделяване на едни интереси над други ... Като се вземе под внимание, обаче, манталитета и начина на внасяне, разглеждане, гласуване и приемане на законите от т.нар. Народно събрание, не мисля, че и в случая със ЗБР някой би могъл да коментира смислено липсата на, цитирам, прозрачност и обществен контрол.

Вярно е, че решенията по чл. 10 /2/ и /4/ се основават единствено на научна информация и – да добавя! – на целите по чл. 4, но не е вярно твърдението на автора, че научните данни се приемат задължително от държавните органи и те нямат право да ги преценяват – такова изискване в ЗБР няма.
Точният израз в чл. 10 е, че в Националният съвет по биологично разнообразие се внася за разглеждане въпросният списък. Думата “разглеждане”, а впоследствие и “решение” на Министерския съвет, никак не ми звучат като задължение за приемане на съдържанието на списъка едно към едно.
Съгласен съм, че е малко несправедливо е въведена императивната забрана за възможността заинтерсованите лица да оспорват текстта на проекто-заповедта за обявяване на защитената зона (чл. 12 /5/) – по-точно имат право само относно забраните или ограниченията по чл. 12 /2/ т. 5.

Темата ДПС няма да коментирам тук. Всички, които участват или следят форумите в този сайт познават моята позиция.
Истина е, че е налице степен на ограничаване във възможностите на едни граждани да управляват своята собственост – право, което им е имплицитно дадено с Конституцията. Но нека авторът вземе под внимание и други нормативни актове.
Например, чл. 28 от Закона за собствеността - собственост на физически или юридически лица могат да бъдат всички вещи с изключение на тези, които съгласно Конституцията са изключителна държавна собственост или по силата на закона са публична държавна или общинска собственост.
Няма смисъл да доказвам какъв вид публична собственост е Парк Странджа, нали? Още, чл. 54 от същия закон гласи, че с решение на МС могат да се възлагат задължения във връзка с притежаването или стопанисването на имотите (иначе казано, това са предвидените ограничения на собствеността). Може би трябва да цитирам ограниченията, които и досега важат за имотите, които са ползвани например за нуждите на отбраната и въоржените сили?
За каква частна собственост говорим ...

Хареса ми логическата спойка, направена от автора с цитираното решение на Конституционния съд (о, а тези съдии са толкова услужливи понякога ...) – вярно е.
Уви, това не променя един очевиден (не само житейски, но и философски, и социологически) факт: правата на гражданите са хубаво нещо, но само докато държавата не реши, че може да им ги отнеме или ограничи.
На онези, на които не им харесва точно тази държава, просто трябва да изберат друга – но останат ли, ще се съобразяват с реалността.
Може би трябва да се направи и кофти уточнението, че този вид ограничения на собствеността не се наблюдават само в БГ, така че ...

По отношение нормативните актове и наличието на логическа свързаност.
Практика е да се срещат противоречиви нормативни разпоредби по едни и същи или сходни въпроси. На това няма какво да се каже, освен че качеството на българското законодателство все още не е на необходимото ниво, и че произтичащите от този факт правни казуси ще мъчат още не един и двама юристи, а също и гражданите, и съдилищата sad smiley

Оценката на проектите, съгласно чл. 31 /4/ от ЗБР и следващите.
Ако трябва да прецизираме варианта “инвестиционно предложение” – защото това явно вълнува автора на темата - бих казал следното. Интеститорът така или иначе е длъжен да се съобразява със законовите изисквания по отношение на защитените територии и зони, а те допускат строителство при строг режим и само, ако няма вероятност неговата дейност да окаже отрицателно въздействие върху тях (чл. 31 /3/).
Дали той ще вложи средства в една инициатива, за която няма яснота по един основен момент – дали земята има необходимия статут, това е лесен отговор на лесен въпрос. Да, получава се така, че няма да има условия за интензивна инвестиционна дейност в защитените зони – но нали именно това е една от основните цели и на НАТУРА 2000! Как може да се опази биологичното разнообразие чрез изграждането на големи туристически комплекси, които реално само ще отнемат от Природата в Странджа, и разбира се, ще бълват съвсем “прилично” количество отпадъци (не ми изтъквайте наличието на най-после изградената пречиствателна станция край Царево или депото за отпадъци край Созопол, моля).
Всеки софиянец знае какво се случи и продължава да се случва с Витоша, всеки варненец знае какво се случи с прекрасната зеленина в к.к. Златни пясъци, всеки бургазлия познава тъжната картина на унищожените дюни и дървета в к.к. Слънчев бряг, а сега и трагикомичния проект за небостъргач в Морската градина ...

Гледали сте “Матрицата І” ... какво каза агентът на Морфей, докато го измъчваше ...

Въпросът не е и в сегашният министър. Утре ще бъде друг, и той също ще допусне в тези защитени територии хората, които му е казано, че трябва да пусне.
Това е политиката, нека авторът не се сърди.
Задълбочаване на корупцията? ... ех, колко глупаво е да се говори за много или малко корупция. Докато има демокрация ще е така, после ще видим.

Следва да се обърне специално внимание и на текстта в чл. 14 от ЗБР, който гласи, че за защитените територии, попадащи в границите на защитени зони, се прилага Законът за защитените територии.
А по отношение на тях, както предполагам авторът знае, има ясни и точни разпоредби: чл. 31 /9/ от ЗЗТ - забраняват се дейности и строителство, които не са разрешени със заповедта за обявяване на парка, плана за управление и устройствените и технически планови проекти.
Следва една изключитеално важна забележка: Йезуитското тълкуване на тези текстове от радетелите за яко застрояване на Странджа (близката до морето част) е разбираемо – нямало утвърдени планове (разбира се, причината за това е типично българска: нескопосано съчетание на немарливост и умисъл), значи можем да строим ...
Преди този текст,обаче, има други - императивни, с които плана за управление няма как да не се съобразява - чл. 29 /2/ и чл. 56 от ЗЗТ.
Някой може ли да обясни как една такова голямо строителство или пък приемането на план за управление, който предвижда "жадувания" инвестиционнен бум, ще осигури постигането на целите, посочени в горецитираните нормативни разпоредби?
Мисля, че разбирам малко от строителство, туризъм и донякъде от екология – нека го обсъдим.

За сезирането на Конституционния съд – това наистина е вариант. Но струва ми се обречен на неуспех.
Говорим за ЕС, все пак winking smiley

П.С. Извинявам се на всички, следящи темата, за късния отговор.



Редактиран 1 път(и).Последна редакция на 2006-11-14 10:30 от Motion.
Re: Незащитените хора в Натура 2000 защитените зони
14-11-2006 - 10:36:47
Motion, не мисля, че подходът ти е правилен - няма да те разберат. Първо трябва да се научат, че от инвестиции се печели, защото съществува опцията и да се загуби, а след това може да се разговаря. Каквито и доводи да даваш винаги ще ти отговарят "ама така аз ще загубя, купих земеделска земя с цел да строя къщи и като не ми разрешат - губя." И то ще врещят така все едно ТИ трябва да им защитиш печалбата.
Не видя ли какво пише в началото другата страна - какво ще стане с инвеститорите? И не може да разбере, че свестният инвеститор (съмнявам се , че има доста такива в момента у нас) би следвало или да не инвестира в България при положение, че земедеките земи се предлагат на цени на парцели за строителство, а както ти написа по закон никой не е задължен да промени статута, или да си калкулира този риск и да е готов , че може и да не стане това. Това, че цените на земеделски земи са като тези на парцели (почти де) означава, че купувачите предимно са или идиоти или рискуващи спекуланти. Т.е. играчи, на които не би следвало да се влиза в положение. Ама ходи го обяснявайsmiling smiley
Re: Незащитените хора в Натура 2000 защитените зони
14-11-2006 - 13:21:21
По-добре да не е в България. Студено е през зимата, топло през лятото. Някъде, където ще се спести от енергия за отопление и охлаждане, да не е земетръсна зона.... А бе с две думи математически модел трябва да се направи, съответния софтуър да се вкарат параметрите и да се изчисли оптималния вариант къде да се събере сганта човешкаsmiling smiley След това да се отредят най-оптималните места за да се произвежда храната, промишлеността... А пък ако може да се осъществи и на Луната, щото е мъртва и няма животsmiling smiley
Интересно би било да се види колко ресурс се похабява от капризите да се живее так неефективно, като съвременното човечествоsmiling smiley
Re: Незащитените хора в Натура 2000 защитените зони
14-11-2006 - 17:57:49
Това, че мога да мисля отдавна е доказано и признато, но за разлика от теб не съм привърженичка на Малтус.
Re: Незащитените хора в Натура 2000 защитените зони
14-11-2006 - 18:37:30
Доколкото си спомням Малтус искаше да редуцира човечеството, щото му се е виждало много, пък аз за такова нещо не съм споменал. Засегаsmiling smiley
Интересно след като таиш толкова злоба срещу бедните как така не ти харесват идеите на Малтус. Явно бедните ти трябва за да може да се чувстваш по-богатаsmiling smiley
Re: Незащитените хора в Натура 2000 защитените зони
14-11-2006 - 20:32:12
Motion, благодаря ви за изчерпателното мнение по въпроса. Беше ми полезно да се запозная с мнението ви и напълно го споделям. clap: Разбирам донякъде и раздразнителността на "другата страна". Аз също се дразня на опитите да се узакони несправедливото статукво като например спешното отдаване на плажовете на концесия броени дни преди влизането в ЕС /отново инициатива на ДПС/, предвиждането в бюджет 2007 на 125 000 000 лв. субсидии за тютюнопроизводителите / гарантира , че избирателите на ДПС отново ще ги подкрепят/ , както и Преходните разпоредби от Законопроект за устройството на българското Черноморско крайбрежие /§ 5. (1) Забраните по чл. 10, ал. 2 и чл. 11, ал. 2 не се отнасят за законно изградените и разрешени обекти, както и за одобряване на инвестиционни проекти по действащи подробни устройствени планове./ Според мен е нужна ревизия на всичко построено дотук, а във връзка с темата и на всички замени на гори и безразборна сеч. Каква "Натура 2000" с тези ТЕЦове, на които основно ще разчитаме след 2007 за производството на електрическа енергия. Не одобрявам тона на "другата страна" , но повдигането на темата е нещо, за което заслужава уважение. "Натура 2000" се промъква през България с тихи стъпки и инкогнито, за да се осъзнаем , когато вече ще е факт. Разговарях вчера със специалист по вещно право от една от най-влиятелните български адвокатски кантори и въпросният адвокат разбра от мен , че има такъв проект. От друга страна все пак трябва да призная и другата гледна точка, а именно, че не би могло да има обществена дискусия, тъй като в България общество няма.
Re: Незащитените хора в Натура 2000 защитените зони
15-11-2006 - 14:19:51
vpetrishky

Аз също благодаря за коментара, но тъй като вече си разбрал (от изложението ми), държа да бъдем точни и коректни спрямо двете теми - поставената от мен за "Защитените територии и незащитената Природа", и тази на дамата "Незащитените хора в Натура 2000 защитените зони" - ти предлагам да продължим обсъждането на първото място.
Интимната ми мисъл е, че защитените територии не са ЗАДЪЛЖИТЕЛНО тези, които попадат в зоните на Натура 2000 и въпреки очевидната връзка между двата вида защитености (ако мога така да се изразя winking smiley), мрежата Натура има за цел съхраняване на биологичното разнообразие на територията на т.нар. ЕС (оттам и връзката и основанията, които тя намира з ЗБР).
Докато въпросите, за които ти пишеш, всъщност имат пряко отношение към по-широкия статут и обхват на защитените територии по реда на ЗЗТ.

Така или иначе ще ти отговоря по-подробно в "Защитените територии и незащитената Природа" - ти ще решиш дали си заслужава да продължим разговора winking smiley
Относно обществената дискусия
15-11-2006 - 14:32:56
Призивите за обществена дискусия винаги са ме карали да се смея.
Обществена дискусия не може да има никъде по света. Т.е. не би могла да донесе нищо позитивно. Живеем в експертно общество за какви обществени дискусии можем да говорим. Какво мнение по въпроси с които не сме запознати можем да дадем? Ами що не се подложи на обществена дискусия Питагоровата теорема. Хайде на референдум вярна ли е Питагоровата теоремаsmiling smiley Има ли някой сигурен какви ще бъдат резултатите от този референдум в някоя циганска махала.
Re: Незащитените хора в Натура 2000 защитените зони
15-11-2006 - 15:07:05
Към посетителите на темата ...

Съжалявам, че едва сега намирам време да прегледам развитието й (първия ми отговор беше подготвен само въз основа на началния пост на "другата страна"winking smiley ... и да си призная видяното ужасно ме огорчи.

Разбирам, че всякакви хора влизат и поглеждат, но защо беше необходимо редовните посетители да влизат в този тон.

Имам една съвсем незлоумишлена забележка към модератора ... не би ли следвало постовете, съдържащи цинизми и откровени обиди от всякакъв характер, да бъдат изтривани?
Все пак, има въведени определени, при това достатъчно ясни, правила за форумите в сайта!

И конкретно към "другата страна" ...

Ще се опитам да намеря време през следващите 10-ина дена и ще направя кратък разбор на всичко, което си писала тук.
Предварително мога да те уверя, обаче, че няма да взема под внимание обидните квалификации и думи с подобен характер.
Предпочитам да запазя добрия тон на дискусията, макар че от нея като че ли не остана много, което си заслужава да се коментира.

Наистина жалко, защото мисля, че добрите неща се раждат, когато има обсъждане и когато решението идва като резултат на отсяването на градивното и полезното от всичко казано.
Съжаляваме, само регистрирани потребители могат да публикуват в този форум.

Натиснете тук за вход