[
capital.bg]
nameri-mi-dom.bg
Българският пазар на недвижимости става все по-конурентен. Това се вижда дори в мрежата
Наем:11 EUR (0.18 EUR/кв.м) .
Местоположение: град София, "Дружба 2"
Квадратура: 58 кв.м
Етаж: 3-ти
Допълнителна информация: Обзаведена гарсониера. Отдавам под наем безплатно на студентка до 25 г. срещу секс. 28 годишен спортен тип съм. Обявата е напълно сериозна!" *
Най-вероятно се чудите защо "напълно сериозната" обява не е в сайт за запознанства, а в портал за имоти. Освен че предлаганата сделка отчасти е имотна, важно е също така, че порталът, в който е публикувана, има над 30 хил. уникални посещения на ден. Всяка обява се зарежда средно 5 хил. пъти седмично. Едва ли има сайт за запознанства, който би могъл да предложи на автора толкова импресии.
"През последните няколко години е безспорно, че все повече от купувачите на недвижима собственост правят първична селекция на имота, който търсят, именно през интернет. Това накара агенциите за имоти да обръщат все по-голямо внимание на присъствието си в мрежата и съответно да заделят все по-голяма част от бюджетите си за реклама в порталите за имоти", казва Страхил Иванов, управител на агенция за имоти "Явлена". Въпреки че в българското онлайн пространство има над 40 портала за имоти, фирмата която той ръководи, работи активно едва с четири от тях.
Сайтовете за търговия с недвижимости наброяват над 40. От тях обаче са се наложили 3-4, два от които (@#$%& и imoti.net) държат около 80% от всички обяви. Това окрупняване на пазара е естествен стадий от еволюцията на пазара заради стремежа на купувачите и брокерите да търсят на възможно най-малко места.
Кой сега е номер едно
В битката за първото място по уникални посещения (което вероятно значи и по приходи) са @#$%& и imoti.net. И двата портала твърдят, че имат 30% ръст на приходите си през 2007 г. спрямо предходната година, а очакванията на собствениците им за настоящата година са са още по-позитивни. Те обаче отказват да цитират конкретни финансови резултати.
Все пак най-печеливш, изглежда, е @#$%&, който е създаден през 2002 г., в момента работи с повече от 2400 агенции за недвижимости и всеки ден се посещава от над 30 000 души. Сред най-употребяваните услуги са: търсачката за продажби и за наеми с детайлна информация; базата данни от оферти, към която има автоматично изчисляване на средните цени за съответния район; услугата, която търси проектосделка по заявка на клиента и го информира, когато такава се появи.
Успехът на този сайт, изглежда, до голяма степен се дължи на факта, че той е едно от първите подобни начинания в мрежата и също че се появява като онлайн продължение на вестник "Софийски имоти", които вече имат контакти с много брокери. В момента печатната версия се е преобразувала в недотам значимо продължение на сайта, а приходите на компанията идват по няколко начина. Първо: публикуването на обяви се заплаща, като цената зависи от количеството и от пакета услуги. Вторият източник на пари е от онлайн реклама, но оттам идват само 10% от печалбата. Третият източник са дневните приходи от различни sms услуги, които според @#$%& са над 1000 евро.
"През 1996 г. започнахме да разпространяваме вестника на електронен носител. Срещу допълнителна такса клиентите получаваха на дискета съдържанието му един ден предварително. Предоставената база данни в електронен формат значително улесни работата на агенциите и беше приета много радушно от всички. Така през 1998 г. се появи първият ни сайт - bulinfo.net, а през 2002 г. и @#$%&", разказва Велимира Цветкова, медиа директор на портала, и допълва, че компанията вече има аналогична дейност в Румъния, Сърбия, Македония и Украйна. През 2006 г. от Trader media east, най-голямата рекламна агенция в Централна и Източна Европа, фокусирана в областта на малките обяви онлайн и офлайн , прави предложение за придобиване на 50% от капитала на @#$%& срещу 6 млн. евро. Собствениците отказват.
Подгласникът
Основният конкурент imoti.net залага на съвсем различна бизнес стратегия. Пускането на обяви е безплатно, а приходите са от реклама, включително публикуване на логото на агенцията до резултатите от търсенето. Разликите в модела спрямо @#$%& са както източниците на приходи, така и системата за събиране на реклами. Създателите на imoti.net са заложили на изграждане на търговски отношения с медиа шоповете, докато @#$%& продава рекламите си директно на крайните купувачи. Други основни разлики между imoti.net и imoti.bg е, че първите имат изключително посещаван форум и че правят опити да проверява достоверността на публикуваните обяви. Твърди се, че администраторите на сайта имат черен списък с телефони номера, от които традиционно се публикуват фалшиви обяви.
Imoti.net започва като алтруистична идея - да се създаде база данни, която да съдържа предлаганите от агенциите имоти. Начинанието обаче се превръща в значим бизнес. Според управителката Маргарита Лазова, добрите позиции на imoti.net се дължат на факта, че е първият български имотен портал, както и на високите му позиции при търсене в Google. "Когато започнахме да разбираме нещо от google оптимизация, сайтът естествено излизаше сред първите резултати при търсене на ключови думи като имоти, наеми и продажби. Това се случи както заради големия обем на съдържанието ни, така и поради факта, че много сайтове имаха линкове към нас", разказва Лазова.
Новите играчи
Първият сайт, въвел модул за проверка на обявите, е largo.bg. Въпреки че стартира едва преди около година, порталът вече успя да се пребори за третото място по посещения, макар че е много зад първите два. Създателят му Георги Стаматов залага най-вече на активен маркетинг, удобен за ползване от агенциите софтуер и електронна карта, върху която се отбелязва точното местоположение на предлаганите имоти. Има и възможност за видеотур, при който потребителят разглежда предлаганите недвижимости онлайн. През април на пазара ще е и първият брой на месечно безплатно списание, където ще се публикуват част от обявите, поместени в largo.bg. По думите на Стаматов скоро българският сайт ще бъде включен и в международна верига от портали и това според него ще доведе до рязък скок на приходите му.
Добри заявки за развитие дава и най-новият имотен портал в България - city24.bg. Той е собственост на една от най-големите скандинавски медийни групи Alma Media, която, преди да създаде собствен портал, е преговаряла за покупка със собствениците на вече съществуващи портали катоimoti24.bg и imoti.net. Основното предимство на city24.bg е, че позволява търсене и предлагане на жилищни имоти, търговски площи и нови проекти както в България, така и в другите европейски държави, където Alma Media е представена - Финландия, Швеция, Естония, Латвия, Литва, Полша, Украйна, Русия и Хърватия. "Амбицията ни е в кратък срок да заемем място сред лидерите на пазара в България по отношение на такива показатели като брой на предлаганите актуални оферти и посещения. Осемгодишният опит на city24.bg, съчетан с нашите познания за бизнеса и контакти в страната, ще бъдат сред основните ни предимства на българския онлайн пазар", споделя Филип Филипов, управител на city24.bg за България.
Кой от десетките имотни портали ще спечели засега е трудно да се каже. От една страна, четирите описани сайта имат силни позиции, но от друга страна, онлайн пазарът на недвижимости е твърде млад. Сигурният победител обаче ще е клиентът, които ще губи много по-малко време и нерви при търсенето на своето бъдещо жилище или офис.
Автоматичен подпис: [
www.investor.bg] [
forum.imoti.net] [
forum.imoti.net] [
forum.imoti.net] [
forum.imoti.net]
"До 2060 г. българското население ще се стопи с 27%, но в София ще нарасне с 45% до 1, 87 милиона души..." Кога се купува недвижим имот - когато цениТЕ падат или когато вървят на горе?