Dnes Bloombergtv.bg Investor Gol Automedia Tialoto Az-Jenata Az-deteto Teenproblem Puls Imoti.net Rabota Start Blog Aha Snimka
imoti net - порталът за недвижими имоти
 


Добре дошли! Вход Създаване на нов профил

Разширено

Анкета: Валутният борд

Публикувано от Naskata 
Re: Анкета: Валутният борд
08-05-2008 - 00:30:14
"Инфлацията и обменният курс ни отдалечават от еврото"

[www.econ.bg]

И докладът:

[www.ecb.europa.eu]
Re: Анкета: Валутният борд
08-05-2008 - 04:02:29
наскоро дискутирахме че дупката във външната търговия всъщност е поне с 20 процента по-голяма от отчитания над 7 милиарда евро дефицит за 2007 година.
заради нелегалния внос.

преките чуждестранни инвестиции (включая преводите от емигранти) за тази година покриват около 31 процента от отчетената дупка, т.е. около 24-25 процента от реалната.

по-рано капиталовия поток беше от чужбина към Бг. Сега е обратно. чужденците продават а не купуват, т.е. ако българите купуват от тях и парите излизат от Бг.

Приходите от туризма са евра влизащи в държавата. В същото време обаче само плащанията по лихвите по сумарния външен дълг (държавен + фирми+частни лица) на Бг от над 27 милиарда евро който са може би към 1.5 милиарда евро на година само лихви.
Като прибавим че почти всички банки и застрахователни компании в Бг са чужди и след облагането с минимален данък всички тези пари излизат като печалба от Бг във валута излиза че всъшност приходите от туризма се компенсират от лихвите които плащаме по външния дълг и от печалбите които чуждите финансови компании изнасят от Бг. Всъщност приходите от туризъм са по-малки от сумарния ефект на лихвите и изнесената печалба. Който иска да смята, информацията е публична и налична.

Т.е тази година реално ще трябва да намерим 6-7 милиарда евро безвъзмездно или като дълг и да закърпим работата. Или да намалим дефицита с 6-7 милиарда евро, със всички последици от това.

За да се намали дефицита със 6-7 милиарда евро вносът трябва да намалее с 10-12 защото част от вноса влиза като стойност в стоките който се изнасят и това ще се отрази на намаляването на износа евентуално със 3-5 милиарда за да се стигне до компенсирането на 6-7 милиарда дефицит. Това е много груба сметка, цифрите може да са и други, не претендирам за коректност.

Не мога да си представя покрай вноса на стоки за тези 10-12 милиарда евро и износа на такива за 4-5 милиарда евро колко добавена стойност от търговци, транспорт и услуги, заплати, ГДП се генерира в Бг. След евентуалната корекция обаче тази добавена стойност, т.е. пари в джоба на много хора няма да има. С всички последици за цените, имотите и прочее.

При криза се получава спирално свиване на икономиката, получаваш по-малко, харчиш по-малко, не купуваш стоки, магазини и заводи фалират защото имат разходи а нямат приходи, съкращават работници, като останеш без работа не харчиш и така нататъка.



Редактиран 2 път(и).Последна редакция на 2008-05-08 04:19 от kuku987.
Re: Анкета: Валутният борд
08-05-2008 - 04:07:51
всъщност изглежда че разумната промяна на валутния курс в определени граници на по-ранен етап е единственото разумно решение и единствения начин да се ограничи дефицита и намали консумацията както и да се запази валутния резерв с всички възможности да се влияе на икономиката и инфлацията.

Както направиха унгарците.

Ако някой има друга идея нека я предложи и обоснове.

За това обаче се иска дупе. Алтернативата е стагнация и аржентински модел с непредвидим изход и много по-сериозна криза на късен етап.

Дано БНБ да взема правилното решение. Ако не - дупе да ни е яко. На някой ще им остане утехата че куку не познал с няколко месеца. дано ги стопли.



Редактиран 5 път(и).Последна редакция на 2008-05-08 04:27 от kuku987.
Re: Анкета: Валутният борд
08-05-2008 - 04:39:48
статия:

[pazari.dnevnik.bg]

с някой интересни данни и коментари, например:

От ЕЦБ разглеждат и дефицита по текущата сметка - втория индикатор, който мнозина анализатори традиционно сочат като един от най-рисковите за стабилността на българската икономика. "Макар че в икономики като българската голям дефицит по търговския баланс може отчасти да се дължи на процеса на изравняване на доходите, дефицити от този мащаб повдигат въпроси относно устойчивостта, особено ако се запазват за по-продължителни периоди", отбелязва докладът.

и

Да бяхте сложили оригиналния текст вместо да преразказвате и да смесвате със собствените си коментари и виждания. Оригиналът е много по-ясен и категоричен.
От ЕЦБ отдавна ни препоръчаха дипломатично да разкараме борда защото рано или късно ще си докараме финансова катастрофа с него, което не означава да сменим водената до сега политика от веднъж.

Re: Анкета: Валутният борд
08-05-2008 - 05:30:46
kuku987 Написал:
-------------------------------------------------------
> всъщност изглежда че разумната промяна на валутния
> курс в определени граници на по-ранен етап е
> единственото разумно решение и единствения начин
> да се ограничи дефицита и намали консумацията
> както и да се запази валутния резерв с всички
> възможности да се влияе на икономиката и
> инфлацията.
>
> Както направиха унгарците.
>
> Ако някой има друга идея нека я предложи и
> обоснове.
>
> За това обаче се иска дупе. Алтернативата е
> стагнация и аржентински модел с непредвидим изход
> и много по-сериозна криза на късен етап.
>
> Дано БНБ да взема правилното решение. Ако не -
> дупе да ни е яко. На някой ще им остане утехата че
> куку не познал с няколко месеца. дано ги стопли.
>
>
>
> Редактирано 5 пъти, последният път 05/08/08
> 04:27AM от kuku987.


Унгарците го направиха,но с реален производствен сектор зад гърба си,а ние какво имаме-едно голямо нищо.Както се казваше в мотото на книгата по Економист на Самуелдсон и Нордхаус(нобелова награда за икономика)"за да има икономическа криза,първо трябва да има икономика" и "Богатството на западния свят се дължи на уважението към труда на другия",нещо немислимо за българската действителност.П.С. Не съм сигурен,че имената им се изписваха точно така smoking smiley
Re: Анкета: Валутният борд
08-05-2008 - 10:09:01
Част от доклада:
[www.ecb.europa.eu]

4.1 БЪЛГАРИЯ
През референтния период от април 2007 г. до март 2008 г. 12-месечният среден темп
на инфлация, измерена с ХИПЦ (ХИПЦ-инфлация), в България е 9.4%, което е
значително над референтната стойност от 3.2%, съответстваща на дефиницията в
Договора. Въз основа на последните налични данни през следващите месеци може
да се очаква 12-месечният среден темп на ХИПЦ-инфлация да продължи да се
повишава.
В по-дългосрочен период назад инфлацията на потребителските цени в България се
променяше значително, като за периода 1998–2007 г. средногодишната инфлация бе
7.4%. Динамиката на инфлацията в България трябва да се разглежда на фона на
високия растеж на производството от 2000 г. и по-специално от 2004 г. насам. След
2001 г. компенсацията на наето лице нараства с по-висок темп спрямо
производителността на труда и растежът й се ускори след 2006 г. най-вече поради
бързо затягане на пазара на труда. Повишаването на цените на вносните стоки и
услуги в периода 1998–2004 г. се колебаеше в съответствие с динамиката на
международните цени на суровините и на ефективния валутен курс. Последните
развития при ХИПЦ-инфлацията са свързани със запазване на тенденцията от 2007
г. към повишаване и през март 2008 г. тя достигна равнище от 13.2%. Основните
фактори за това са по-високите цени на хранителните стоки и горивата, корекциите
в акцизите и силният натиск от страна на търсенето, които на свой ред оказват
натиск за повишение на цените и заплатите.
Според последните прогнози на големите международни институции инфлацията се
очаква да бъде в диапазона от 9.1% до 9.9% през 2008 г. и от 5.9% до 6.0% през 2009
г. Рисковете при тези прогнози са за реализиране на по-висока инфлация, в случай че
повишенията на цените на енергийните продукти, хранителните стоки и
административно определяните цени надвишат очакванията. Освен това високият
темп на растеж на производството и значителният спад на безработицата
предполагат риск от допълнително увеличаване на разходите за труд на единица
продукция, а в по-общ план – на вътрешните цени. При сегашната икономическа
обстановка на висока инфлация и силен растеж налице е и значителен риск
ЕЦБ
Доклад за сближаване
Май 2008 53
повишения на инфлацията, породени от еднократни влияния, да доведат до
вторични ефекти, които могат да предизвикат дори по-значимо и продължително
повишение на инфлацията. Процесът на изравняване на доходите ще оказва влияние
върху инфлацията през следващите години, като се има предвид, че БВП на човек от
населението и ценовите равнища в България са значително по-ниски, отколкото в
еврозоната. Трудно е обаче да се прецени точно степента на това влияние.
За България не е издавано решение на Съвета на ЕС за наличие на прекомерен
бюджетен дефицит. През 2007 г. страната отчита положително бюджетно салдо от
3.4% от БВП, т.е. референтната стойност е спазена, и то с резерв. Европейската
комисия прогнозира слабо намаляване на бюджетния излишък до 3.2% от БВП за
2008 г. Съотношението на дълга на сектор „Държавно управление“ към БВП спадна
до 18.2% през 2007 г. и се предвижда да се понижи допълнително през 2008 г. до
14.1%, като по този начин ще остане много под референтната стойност от 60%.
Средносрочната бюджетна цел, дефинирана в Пакта за стабилност и растеж, бе
количествено определена в Конвергентната програма на Република България и
представлява излишък, изчислен след корекция за влиянието върху бюджетното
салдо на цикличността в икономическото развитие и на временни мерки, в размер на
1.5% от БВП.
В периода от присъединяването към ЕС на 1 януари 2007 г. до 18 април 2008 г.
българският лев не участва във Валутен механизъм II, но остана фиксиран към
еврото в рамките на режима на паричен съвет, въведен през юли 1997 г. Съгласно
правилата на паричния съвет Българската народна банка продължи активно да
участва на валутния пазар с нетни покупки на чуждестранна валута и българската
парична единица не показа никакви отклонения от обменния курс от 1.95583 лева за
евро. Лихвеният диференциал между краткосрочните лихвени проценти и
тримесечния EURIBOR остана нисък до втората половина на 2007 г., след което
относително се разшири вследствие както на намаляване на склонността към
поемане на риск от страна на инвеститорите на международните финансови пазари,
така и на резервите на пазара във връзка със значителните диспропорции по
търговския баланс на България.
През март 2008 г. както двустранно спрямо еврото, така и в ефективно изражение
реалният валутен курс на българския лев беше доста над средните си стойности за
ЕЦБ
Доклад за сближаване
Май 2008 54
десетгодишен период. Процесът на реално сближаване на икономиката обаче
затруднява всякаква ретроспективна оценка на динамиката на реалния обменен
курс. Що се отнася до други показатели за външната позиция на страната, общият
дефицит по текущата и по капиталовата сметка на платежния баланс нарастваше
стабилно от 2.4% от БВП през 2002 г. до 20.3% от БВП през 2007 г. Макар че в
икономики като българската голям дефицит по търговския баланс може отчасти да
се дължи на процеса на изравняване на доходите, дефицити от този мащаб повдигат
въпроси относно устойчивостта, особено ако се запазват за по-продължителни
периоди. От финансова гледна точка от 2000 г. насам средно за периода нетните
преки чуждестранни инвестиции в страната покриват дори с излишък финансовите
нужди на българската икономика. При тези условия нетната международна
инвестиционна позиция на страната се е влошила от -34.9% от БВП през 1998 г. до -
80.0% от БВП през 2007 г.
Дългосрочните лихвени проценти в страната през референтния период от април
2007 г. до март 2008 г. бяха на средно ниво от 4.7%, т.е. по-ниски от референтната
стойност на критерия за лихвените проценти. Дългосрочните лихвени проценти и
техният диференциал спрямо доходността на държавните облигации в еврозоната се
увеличиха през референтния период.
В България създаването на среда, спомагаща за устойчиво сближаване, изисква
наред с всичко друго и прилагането на достатъчно строга фискална политика за
намаляване на инфлационния натиск и на макроикономическите диспропорции.
Такава фискална политика изисква да се спестява преизпълнението на приходите на
бюджета, тъй като те са резултат на системно прогнозиране на по-ниски приходи,
както и да се въведе строг таван за разходите. Това би намалило риска от нарастване
на дискреционните разходи, които могат допълнително да увеличат натиска от
страна на търсенето. Ограничаването на заплатите в публичния сектор е важно за
постигане на умерена динамика на заплатите в икономиката като цяло. Фискалната
политика трябва да продължи да подкрепя създаването на нови работни места чрез
корекции в данъчната и социалноосигурителната система, но тя трябва също така да
гарантира, че намаляването на данъците ще бъде съпътствано от свиване на
разходите, което може да бъде постигнато и чрез по-висока ефективност на
публичните разходи. Освен това динамиката на кредитния растеж, както и големият
дефицит по текущата сметка и финансирането му трябва да бъдат внимателно
наблюдавани. В допълнение е важно да има напредък в структурните реформи. По-
конкретно, необходимо е да се развие човешкият капитал, да се повиши гъвкавостта
на пазара на труда, да се преодолеят отрасловите и квалификационните
несъответствия на трудовия пазар и да се подобрят възможностите за работа на
потенциално маргинализирани групи от населението. Повишаването на заплатите
следва да отразява растежа на производителността на труда, условията на трудовия
пазар и развитието на държави, с които страната се конкурира на международните
пазари. За постигане устойчивост на икономическото развитие България ще трябва
също да провежда силна национална политика за защита на конкуренцията на
стоковите пазари, както и да продължи либерализацията на регулираните отрасли и
подобряването на българската транспортна инфраструктура. Напредъкът в тези
области заедно с ориентирана към стабилност парична политика ще спомогнат за
изграждане на среда, способстваща за устойчива ценова стабилност, и ще насърчат
повишаването на конкурентоспособността и заетостта.
Българското законодателство не съответства на всички изисквания за независимост на
централната банка и за правна интеграция в Евросистемата. България е държава-
членка с дерогация и поради това трябва да отговаря на всички изисквания за
привеждане в съответствие съгласно чл. 109 от Договора.




Редактиран 1 път(и).Последна редакция на 2008-05-08 10:10 от Muza.
Re: Анкета: Валутният борд
08-05-2008 - 22:34:18
Julius,
ако твоята банка има капитал 6,513,890 хил. лв. и същевременно има да взима 13,877,690 хил. лв. ще ми я продадеш ли за 7,000,000 хил. лв. ?
Re: Анкета: Валутният борд
09-05-2008 - 16:33:16
Благодаря на всички, изказващи мнение за икономическия бг климат. Следя този раздел от няколко месеца и ми е безкрайно интересно да чета обоснован коментар по тез важни въпроси, въпреки че нямам икономическо образование. Благодаря ви, че си загубихте времето да ме образовате spinning smiley sticking its tongue out
Re: Анкета: Валутният борд
09-05-2008 - 19:32:05
тука една интересна статия

[www.capital.bg]

а тук една още по-интересна но доста смущаваща

[www.capital.bg]

Май голяма буря ни очаква в БГ

Според мен ЕК няма да остави ненаказани ,червените момчета .Лошото е че заради тея олигофрени на доста обикновенни хора живато пак ще им се обърне с главата надолу



Редактиран 1 път(и).Последна редакция на 2008-05-09 19:40 от igra4.
Re: Анкета: Валутният борд
09-05-2008 - 19:39:10
Solaroid ,
ние не знаехме, че ни четеш, но тайно се надявахме, така, че времето ни не е загубено!
Има много като теб, но даже не си правят труда да ни благодарят!
Съжаляваме, само регистрирани потребители могат да публикуват в този форум.

Натиснете тук за вход