Dnes Bloombergtv.bg Investor Gol Automedia Tialoto Az-Jenata Az-deteto Teenproblem Puls Imoti.net Rabota Start Blog Aha Snimka
imoti net - порталът за недвижими имоти
 


Добре дошли! Вход Създаване на нов профил

Разширено

Преглед на печата - 2010

Публикувано от general 
Re: Преглед на печата - 2010
09-04-2010 - 01:19:30
Quote

Fitch: Моментът Гърция да иска помощ настъпи [www.spekulanti.com]

Времето Гърция да иска активирането на механизма ЕС-МВФ настъпи, коментира днес старши анализатор на Fitch в интервю за Ройтерс.

„Сега зависи от гръцкото правителство да излезе и публично да иска от ЕС и МВФ парична подкрепа, повече не може да се отлага” – коментира Крис Прайс, старши анализаторът за Гърция на кредитната агенция.

Той отбеляза, че трябва да се използва това „крайно решение”, защото спредовете стават все по-високи, защото въпреки всичко, което ЕС и еврозоната са дали като подкрепа все още тя се възприема от пазарите като мътна и неясна и има объркване за това какво възнамеряват да правят от Брюксел, кога възнамеряват да го направят и колко ще са ангажирани.

Суаповете за кредитен риск на страната се изстреляха днес до нива от 445,5 пункта, а борсата в Атина отчита силен спад, „водена” от банковите акции.
Re: Преглед на печата - 2010
09-04-2010 - 11:49:13
Quote
Scyther
Quote

Fitch: Моментът Гърция да иска помощ настъпи [www.spekulanti.com]

Времето Гърция да иска активирането на механизма ЕС-МВФ настъпи, коментира днес старши анализатор на Fitch в интервю за Ройтерс.

„Сега зависи от гръцкото правителство да излезе и публично да иска от ЕС и МВФ парична подкрепа, повече не може да се отлага” – коментира Крис Прайс, старши анализаторът за Гърция на кредитната агенция.

Той отбеляза, че трябва да се използва това „крайно решение”, защото спредовете стават все по-високи, защото въпреки всичко, което ЕС и еврозоната са дали като подкрепа все още тя се възприема от пазарите като мътна и неясна и има объркване за това какво възнамеряват да правят от Брюксел, кога възнамеряват да го направят и колко ще са ангажирани.

Суаповете за кредитен риск на страната се изстреляха днес до нива от 445,5 пункта, а борсата в Атина отчита силен спад, „водена” от банковите акции.

Започва да става все по-интересно. Да видим какъв ще е отзвукът в БГ, като се имат предвид и увеличаващите се лоши кредити на гръцките банки в Западноанадолско.



купувъ нищу, прудавъ сичку, нъема крупиетъ и давъ под наем почти девици
=====+++Баш Агенция.ком+++=====



Редактиран 1 път(и).Последна редакция на 2010-04-09 11:52 от Баш Брокеро.
Re: Преглед на печата - 2010
09-04-2010 - 12:05:48
Със сигурност на зеленчуковата борса в някое село в Бангладеш се превъртат повече пари.


Оборот на БФБ 41000 лв. smiling smiley

Продавачи и купувачи не се разбират на БФБ – едва 41 хил. лв. оборот*09.04.2010 10:45От: Мариян Йордановmpy@start.bg
Продавачите и купувачите на БФБ-София продължават да не намират допирни точки и оборотът след първия час търговия е само 41 хил. лв., ако изключим сделката за 2,8 млн. лв. с акции на Велграф Асет Мениджмънт АД.

Дали причината за ниския оборот е в липсата на продавачи, на купувачи или и на двете е въпрос на дискусии. Можем само да напомним обаче, че през 2001 г. когато SOFIX реализира дъното си от 74 пункта имаше 21 търговски сесии без сделки с нито едно от 10-те дружества в индекса. През 2001 г. пазарът беше абсолютно умрял, но последва ръст от над 20 пъти за 6 години.

Голямата ликвидност и оборот от няколко млн. лв. на ден бяха постигнати при рекордите на SOFIX от близо 2000 пункта през 2007 г., а не по-време на дъната му.

Кога и в каква посока ще се раздвижи пазарът предстои да видим.

В сутрешната търговия само книжата на ЦКБ са с оборот над 5 хил. лв., а именно 6,7 хил. лв., като цената е без изменение.

SOFIX, BGTR30 и BG40 са с минимални ръстове, в рамките на до 0,1%, а с дружествата от BGREIT няма сделки.

купувъ нищу, прудавъ сичку, нъема крупиетъ и давъ под наем почти девици
=====+++Баш Агенция.ком+++=====
Re: Преглед на печата - 2010
09-04-2010 - 12:46:41
Quote
valsodar
Брокерите да не се офлянкват, ами да черпят от световният опит!
Умря пазарът на имоти, хит е пазара на дупки!

В Европе продают яму за 50 тысяч долларов

Ако съберем всички дупки дето продадоха брокитата по време на балонът ще ги тръшнем у земю тия аматьори.
Що народ има да прекара дните си у дупки с кухня в хола, дето беха купени с идеята да се продадат някой ден за нормални жилища ....



Редактиран 1 път(и).Последна редакция на 2010-04-09 13:16 от greenbul.
Re: Преглед на печата - 2010
09-04-2010 - 13:40:42
Дянков: Няма да влезем в чакалнята на еврозоната през 2010 г.

През тази година България няма да влезе в чакалнята на еврозоната ERM II, заяви финансовият министър Симеон Дянков в петък. Това беше една от основните цели на правителството за 2010 г. и на нея беше подчинена фискалната политика в края на 2009 г. за поддържане на нисък бюджетен дефицит.

Заради тази цел правителството задържа и стари плащания на държавата към бизнеса, като ги прехвърли към Бюджет 2010.

Според последните изчисления на Брюксел бюджетният дефицит на България за 2009 г. възлиза на 3.7% от БВП и надвишава Маахстрихсткият критерий за максимален дефицит от 3%. Според Дянков причината е в задълженията на държавата по скрити договори, поети от предишния кабинет.
Re: Преглед на печата - 2010
09-04-2010 - 14:11:59
Quote
gogolcho
Дянков: Няма да влезем в чакалнята на еврозоната през 2010 г.

През тази година България няма да влезе в чакалнята на еврозоната ERM II, заяви финансовият министър Симеон Дянков в петък. Това беше една от основните цели на правителството за 2010 г. и на нея беше подчинена фискалната политика в края на 2009 г. за поддържане на нисък бюджетен дефицит.

Заради тази цел правителството задържа и стари плащания на държавата към бизнеса, като ги прехвърли към Бюджет 2010.

Според последните изчисления на Брюксел бюджетният дефицит на България за 2009 г. възлиза на 3.7% от БВП и надвишава Маахстрихсткият критерий за максимален дефицит от 3%. Според Дянков причината е в задълженията на държавата по скрити договори, поети от предишния кабинет.

Тук във форума някой да е имал други очаквания?

купувъ нищу, прудавъ сичку, нъема крупиетъ и давъ под наем почти девици
=====+++Баш Агенция.ком+++=====
Re: Преглед на печата - 2010
09-04-2010 - 14:23:06
Ето как е правена финансовата система на Западна анадола.

Та се питам: Има ли някой във форума дето си прави илюзии за изхода от такава финансова система?

Банков октопод скрит в секретния доклад „Добрев”

След призива на президента за отваряне на икономическите досиета Frognews.bg публикува секретен доклад на МВР, изготвен за премиера Жан Виденов. Частните трезори са създадени с държавни пари и гаранции. През 1995 г. лошите кредити възлизат на 342,7 милиарда лeва. 15 години по-късно няма нито един осъден за разграбването на банките.

Икономическите досиета на българския преход се оказаха по-голяма мистерия и от кутията на Пандора. Месец след като президентът Георги Първанов поиска официално те да бъдат отворени, за да се види как е преразпределено националното богатство и как е станало раждането на новите капиталисти и олигарси, институциите в България замръзнаха и тотално забиха главите си в пясъка. Никой до сега не е обелил и дума по взривоопасната тема, за която от „Дондуков” 2 настояват да изплува от 20-годишната политическа мъгла и да стане достояние на обществото.

Президентът даже се усъмни, че точно това му искане е причината за започналата през март война с правителството на ГЕРБ, довела до процедурата по импийчмънт на държавния глава. По време на пресконференцията от март Първанов подчерта, че тези досиета не се намират в нечия каса или библиотека, а за тях има оставени следи и нишки във всички институции и тайните служби.

Frognews.bg попадна чрез свои източници на следа, която води към бърлогата на банковата мафия. Става въпрос за секретен доклад, изготвен през есента на 1996 г. от Националната служба за сигурност, по искане на тогавашния вътрешен министър - покойният Николай Добрев. Разработката му е поръчана лично от премиера Жан Виденов, след като МВФ изпраща остро писмо до правителството, с настояване за затваряне на съмнителни банки.


Авторът на секретния доклад

Специалният доклад е бил конструиран в три варианта – два по кратки, за министрите и депутатите и един пълен, персонално за премиера. Той е от 24 стандартни страници, плюс едно таблично приложение. От него до сега са цитирани само части, но никога не е публикуван в пълен обем, поради секретната информация и засегнатите лица, голяма част от които тогава са имали ключови позиции в държавата.

В доклада „Добрев”, както е известен по онова време, се прави обстоен анализ на създаването на новите частни търговски банки, взаимодействието им с държавните финансови институции, назначените от БКП-БСП банкери частници и схемите, по които трезорите са източени чрез роднински и партийни фирми.

През периода 1990-1996 г. в страната са създадени и са действали 44 банки, някои от които са почти неизвестни на обществото. Уставният им капитал за учредяване е събиран незаконно от касите и сметките на държавни банки и учреждения.

Така например, през този период от държавната ДСК са извадени 70 милиарда лева кредити, като основната част са отишли за лицензиране на нови трезори. С пари на „Кореком”, „Металхим” и Записи на заповед на НЕК се пръкват ПЧБ и ЧЗИБ.

Авторите на доклада отчитат, че новите банки стават звено в механизма за присвояване на държавни средства. Имената пък на „Туристспортбанк”, „Кредитна банка”, ПЧБ, „Банка Моллов” и „Елитбанк” се цитират като перачи на пари.

Именно в началото на прехода е и бумът на раздаване на необезпечени кредити и източването на трезорите от новите им собственици. Така в края на 1995 г. Жан Виденов разбира, че лошите кредити на всички банки възлизат на 342,7 милиарда лева. Сумата представлява 40% от произведения брутен обществен продукт.

Докладът „Добрев” констатира, че борчески и икономически групировки застават на входа и на изхода на банките със свои фирми и планово ги съсипват. Такъв пример е „Балканбанк”, задушена от октопода „Мултигруп” и от семейни фирми на шефа й Иван Миронов. „Булгарлизинг” пък съвместно с „Корона инс” , на кръсника на българската мафия Иво Карамански са издоили 24 млн. долара от гаснещата „Стопанска банка”. Зад пловдивската „Тракиябанк” застава борческата групировка на „Клуб 777”.

Финансовите експерти на МВР, изготвили разработката, отчитат, че БНБ се е превърнала в „държава в държавата”, а за много от далаверите отговорност трябва да носят тогавашният й председател проф. Тодор Вълчев, шефът на банковия надзор Камен Тошков, Стоян Шукеров и др. Констатирано е още, че по „...веригата „лобисти-политици-банкови чиновници-частни фирми” са изтекли огромни суми, предварително обречени като несъбираеми кредити. Сред обществото е оформено трайно мнение, че кредити на изправни фирми се отпускат срещу 10% комисионна, а за кредити, за които предварително е известно, че няма да бъдат върнати, е до 50%”.

След този доклад последваха масови фалити на родни банки, стартираха и прокурорски проверки и наказателни дела срещу виновните. Много от банкерите станаха обект на шумни процеси, но 15 години по-късно всички са оправдани. Единствените осъдени са: шефът на ДСК Бистра Димитрова, през 2008 г., но присъдата й все още не е потвърдена на по-горна инстанция и звездата от „Орион” Веска Мджедиева, но тя е за финансова измама, а не за източването на БЗПБ. Никой не коментира ролята на Темида в гигантската машинация.

Икономисти днес са категорични, че с фалита през 1996 г. на 16 банки е завършила първата фаза на натрупване на капитала у нас. Изчезналите тогава пари после бяха вложени при вторичното разпределение на капитала при приватизацията. Така на практика материални активи за 35 милиарда долара бяха обсебени и разграбени за 1 милиард долара. От тук се родиха олигарсите и 1% богати, които до днес управляват страната.

Сега експерти прогнозират, че се очаква третичното разпределение на капитала след неконтролирани фалити на фирми и стопански субекти заради икономическата криза, но имената на новите фаворити тепърва ще се появят на сцената.

Някои от героите на банковата мафия от зората на демокрацията вече са покойници, отстранени с куршуми от бизнеса с пари. Но други и до днес продължават да бъдат необезпокоявани от никого честни милионери, с амбиции за политическа и държавна власт.

Frognews.bg публикува целия текст на секретния доклад, изготвен от МВР. Той е ценна нишка за разплитане и осветяване на важна част от изгубените икономически досиета.

ДОКЛАДЪТ „ДОБРЕВ”

Развитието на банковата система в България заема доминиращо място в икономическите и социално-политическите процеси в страната в годините след 1989-та. То отразява, както същностните процеси на прехода, така и неговата специфично национална форма, в т.ч. и редица съпътстващи този преход деформации.
Водещата идея на прехода към пазарна икономика – преразпределението на собствеността – предопределя първостепенна роля на банките като един от главните инструменти на този преход. Израз на тази роля е преди всичко насочването на кредитния процес към обслужване на приватизацията и функционирането и развитието на частния сектор.
Реформата в банковата сфера обаче, както по темповете на протичане, така и по реално упражняваните от банките функции се разминава с преобразованията в реалния сектор.
Това разминаване оказва значимо влияние върху функциите на цялата банкова система, деформира целите й и постепенно я превръща във фактор, оказващ негативно влияние върху националното стопанство.
За деформациите в развитието и функционирането на банковата система важно влияние оказва комплекс от фактори, като:
- противоречието между бързата реформа в банковия сектор и забавянето на реформата в реалния сектор;
- рязката загуба на пазари и свързаното с това бързо рухване на немалка част от производствените структури в страната;
- липса на цялостна, общоприета и последователно реализирана стратегия и концепция за прехода;
- нестабилната политическа обстановка в страната в годините на преход към пазарно стопанство, липсата на политически консенсус, честите смени на правителствата забавиха осъществяването на структурната реформа, "торпилираха" разработването и осъществяването на задълбочена и перспективна стратегия за икономически растеж, в т.ч. и за развитието на банковата система;
- възникването и утвърждаването като водещи на еднопосочни, за съжаление "спекулативни", интереси на зараждащия се частен сектор, банковата администрация и различни политически лобита, създали условия за трайни деформации във функционирането на банките;
- не без значение е и влиянието на външния фактор /чрез съответните МФИ/, който през всичките тези години умело дирижира процесите към поставяне на българската икономика в зависимост, на възможно най-ниска цена.
Към тези общи условия за непрекъснатото влошаване положението на банките и банковата система допринася относително ниската степен на развитост и завършеност на последната, недостатъчната законово-нормативна уредба, относителното закъсняване на взетите законодателни мерки и най-вече изключително слабото развитие на контролните механизми и структури, свързани с тази деликатна сфера.
Характерът и мащабите на противоречията, слабостите, деформациите и закононарушенията във функционирането на банковата система следват етапите от нейното зараждане до сегашното й остро кризисно състояние.

ГЕНЕЗИСЪТ НА СЪВРЕМЕННАТА БАНКОВА СИСТЕМА

До 1981 г. в страната функционират Българската народна банка, Българската външнотърговска банка и Държавната спестовна каса, като БНБ съчетава функциите на емисионна и търговска банка; БВТБ е специализирана във външнотърговски операции и управление на валутните резерви на страната, а ДСК обслужва предимно спестовно-кредитната дейност на населението.
През 1981 г. е учредена "Минералбанк" /преобразувана през 1982 г. в БСИ/. През 1986 и 1987 г. са създадени седем нови търговски банки, специализирани в обслужването на отрасловите структури.
В края на 1989 г. и през 1990 г., на базата на клоновете на БНБ, се създават нови 59 търговски банки, част от тях с незначителен капитал. Извършени са промени в уставите на банките, за да се разреши включването на частен акционерен капитал. Акциите се продават по номинал, на базата на балансовата стойност на уставния капитал на банките към датата на създаването им, въпреки ускорената инфлация.
От 1.01.1990 г. БНБ /тогава на подчинение на Министерски съвет/ е освободена от несвойствените си търговски функции, а през юни 1991 г. с приемането на Закона за БНБ, тя получава статут на национална банка, със значителна степен на автономия и независимост.
На 28.04.1990 г. се провежда конгрес на Съюза за стопанска инициатива на гражданите, който взема решение за учредяване на търговска банка. На конгреса присъства Желю Желев, в качеството си на председател на СДС. Учредители на ССИГ му предлагат да се коригира чл.13 на Конституцията, като се премахне държавният монопол върху банките.
След броени дни парламентът гласува промяната и документите /учредителен договор и подписка/ на бъдещата Първа частна банка са внесени в БНБ. Управителният съвет на БНБ /председател Иван Драгневски/ реагира веднага и издава разрешение за създаване на банката. Не закъснява много и съдебното решение, въпреки липсата на съответния закон за банките и кредитното дело. ПЧБ е вписана в регистъра за дружествени фирми с ограничена отговорност на основание чл.11, ал.2 от Указ 56 на
24.07.1990 г. като акционерна фирма "Първа частна банка АД" с предмет "извършване на банкови и кредитни операции от всякакъв вид ..." фирмата /ПЧБ/ се създава с уставен фонд 10 млн.лв., като част от него е внесен от държавните фирми "Кореком" и "Металхим". Първите 100 000 акции на банката са отпечатани още през октомври 1990 г., без коректно написана дата на емисията, въпреки изискванията на действащия тогава Правилник за прилагане на Указ 56.
През същата година /1990/ се създава Банка за земеделски кредит. В периода преди приемането на трите закона, уреждащи пълноправното съществуване и функциониране на търговските банки /Закон за БНБ от 1991 г., ЗБКД от 1992 г. и Търговски закон от 1991 г./, в България се създават още няколко търговски банки: Международна банка за търговия и развитие; Агробизнесбанк; Централна кооперативна банка; Сирбанк; ТБ
"Съединение"; Кредитна банка. Със смяната на управителя на БНБ /16.01.1991 г./ и встъпването в длъжност на Тодор Вълчев като председател на УС на БНБ настъпва истински лицензионен "взрив".
Подробностите около поставянето на основите на частните банки в България е важно доказателство за прилаганата стратегия на натиск и несъобразяване с действащите към момента правила, която и впоследствие ще оказва решаващо влияние върху цялата банкова система.
Почти във всички случаи средствата за набиране на уставния капитал и за закупуване на акциите се извършва с кредити от ДСК и държавните банки. Някои от тях са създадени и чрез представяне на документи с фиктивно съдържание за събран уставен капитал, чрез изкупуване на външен дълг и залагането или препродаването му на трети
лица или по други механизми.
За периода 1990-95 г. само ДСК е раздала над 70 млрд.лева кредити, преобладаващата част от които са използвани за създаването на частни банки и фирми. Лицензи получават стотици ФБК, обменни бюра и други финансови структури, с което по същество в страната започва да функционира паралелна банкова система.
През 1990-1991 г., в резултат на сериозни банкови нарушения, се изтеглят огромни финансови средства под формата на кредити без необходимите обезпечения. В същото време новообразуваните търговски банки емитират нови акции, които са пуснати на фондовия пазар по и над номиналната им стойност, без да е направена оценка на финансовото състояние на банките по активите и пасивите им.
ПИМБ се създава след изтеглен валутен кредит от ТБ "Електроника" от фирма "Василка". Впоследствие банката вдига уставният си капитал, с оглед получаването на пълен лиценз без съгласието на УС на БНБ. Кредитна банка се създава с пари на ДСК. "Елитбанк" е създадена чрез теглен валутен кредит от "Биохим" и средства на ПЧМБ; "Моллов" - чрез кредит от ДСК, ПЧБ и залагане на чужди ценни книжа, които са й били необходими само за набиране на необходимия капитал; "Агробизнесбанк" е създадена с дадени средства от ЗПД "МИК" АД и кредити; "Първа инвестиционна банка" - като банка сателит на ПЧБ, с цел прехвърляне на средства и финансови игри; "Частна земеделска и инвестиционна банка" е образувана с кредит от ДСК в размер на 170 млн.лева; Капиталът на "Кредитекспрес банк" е събран чрез закупуване на външен дълг на държавно предприятие, който впоследствие е заложен и е изтеглен кредит от "Минералбанк" и ПЧБ.

Фрапиращи са примерите за "лиценз по принцип" за "Капиталбанк", или за лицензирането на ЧЗИБ със запис на заповед от НЕК за изплащане на два пъти по 700 млн.лв. от ДСК в полза на частната банка.
Това положение е добре известно на БНБ, без да се предприемат съответни мерки. Едва през първата половина на 1993 г. УС на БНБ приема основните наредби, регламентиращи извършването на банковата дейност в страната. В началото на 1994 г. се констатират "определени слабости в лицензионната дейност на управление "Банков надзор" и на тази основа се предлагат промени в Наредба № 2 за лицензирането. Несменяем
ръководител на "Банков надзор" през всичките тези години е Камен Тошков.
Още на този първоначален етап започват злоупотребите с отпуснатите банкови заеми от държавните банки. Немалка част от средствата се пренасочват към частните банки, от тях към фирми и физически лица, след което са обявени за безнадеждни събирания. Друга част от тях са обърнати във валута и изнесени като "Лоро"-сметки в чужди банки. Този начин на изсмукване на национални пари от държавните банки е типичен за банките, създадени от някои икономически групировки в страната, като "Туристспортбанк", "Кредитна банка", ПЧБ, Банка "Моллов", "Елитбанк" и др.
Така още, в процеса на зараждане и формиране на банковата система се допускат нарушения и се създават условия за последващите деформации в нейното функциониране. Спекулативните механизми, използвани при създаването на банките се пренасят в сферата на развитието и функционирането им. За това има както законови пробойни, така и създадена организация. Междувременно, в банковата сфера са
навлезли и съответни за тези цели и намерения кадри.
В зараждането на банковата система се оформят и трите основни линии на престъпления и закононарушения, съдействали активно за сегашното кризисно състояние на банките:
- използването на дебалансираните отношения между банките и държавните предприятия /прехвърлянето на дефицита на предприятия към банките, а от последните към БНБ и бюджета/ за присвояване на огромни средства чрез овладяване на входа и изхода на предприятията;
- раздаването на необезпечени кредити и ниската възвръщаемост по раздадените огромни средства;
- включването на някои банки в механизмите за "пране на пари" и обвързването им с различни форми на незаконен бизнес.

БАНКИТЕ КАТО ЗВЕНО В МЕХАНИЗМИТЕ ЗА ПРИСВОЯВАНЕ НА ДЪРЖАВНИ СРЕДСТВА

Дълготрайният небалансиран характер на отношенията между държавните банки и държавните предприятия, с всички произтичащи от това последствия, има определящо значение за задълбочаването на кризата.
Икономическите реформи стартираха в условията на "прекредитирана" икономика. До 1990 г. 70-80 на сто от инвестициите, а също и оборотните средства на предприятията се кредитираха от държавните банки, като преоценката на оборотните средства се начисляваше като бюджетен приход, а не за увеличаване на уставния капитал. Това
способсваше за увеличаване дела на банковите кредити. През 1991 г. в условията на стагнация, загуби на пазари и рязко повишаване на ОЛП се блокира възможността предприятията да обслужват отпуснатите кредити.
Приемането на Закона за уреждане на несъбираемите кредити реши в известна степен въпроса с инвестиционните кредити, но не и тези за оборотните средства. Те останаха да се обслужват от предприятията и съответните банки, което предопредели тяхната несъбираемост.
Натрупаните загуби в държавния сектор на икономиката автоматично се прехвърляха от всички правителства върху обслужващите банки, което доведе до отрицателен капитал в банковата система, достигащ стотици милиарди лева. Част от тези загуби са от гаранциите на държавните фирми за отпускане на кредити към частния сектор. През 1991 п-1993 г. тези гаранции се записваха в балансите на банките, като задължения на държавния нефинансов сектор, докато през 1994 г. и особено 1995 г., голяма част от тях са показани като кредити за частни фирми. Част от новите кредити продължаваха да се теглят за покриване на загубите и по този начин, проблемът се прехвърли върху банковата система.



Огромните загуби на държавния сектор логично водят до капитализация на частния. Това по принцип създава възможности за сериозни инвестиции в реалния сектор, но значителна част от получените суми се реализираха за лично потребление на работещите в частния сектор, бяха изнесени от страната и инвестирани в недвижимо имущество и
финансови операции в чужбина.

Сумата на "лошите" и съмнителните кредити в края на 1995 г. възлиза на 342,7 млрд. лева, което съставлява близо 40 % от произведения през годината брутен вътрешен продукт. Нетната стойност на капитали на търговските банки е отрицателна - 53,3 млрдлв. Основния дял от натрупания в цялата банкова система капиталов недостиг се пада на няколко държавни и частни банки: Стопанска -15,4 млрд.лв., ОББ -14,9 млрдлв., "Балканбанк" - 14,4 млрд.лв., "Биохим" - 8,2 млрд.лв., "Минбанк" - 7,7 млрд.лв.,
"Агробизнесбанк" - 8,2 млрд.лв., ПЧБ - 7,3 млрд.лв., БЗК - 5,6 млрд.лв.

През последните години "на входа и изхода" на крупни обекти в структуроопределящи отрасли на реалния сектор застанаха икономически групировки и фирми, като по същество монополизираха вноса на суровини и реализацията на продукцията им. По този начин, чрез системата на "паяка", бяха изсмукани огромни държавни средства по схемата: рефинансиране на търговските банки от БНБ и ДСК - кредитиране от търговските банки на крупни производители - реализация на продукция от субекти в частния сектор. Едновременно с това "преливане" на средства търговските банки натрупаха огромни несъбираеми кредити от производителите.
Седем от 16-те големи "лоши" длъжника на "Балканбанк" са фирми от групировката на "Мултигруп" или свързани с нея, чиито дългове към 31.05.1996 г. формират 38,52 на сто от кредитния портфейл на банката /14,234 млрд.лева/, като голяма част от тях са проблемни. Най-големите длъжници са "Дисконтова къща" АД - 2,97 млрд.лв., "Индустриал-М" АД - 1,11 млрд.лв. и др. Много от кредитите на фирми на "Мултигруп" са предоставени при преференциални условия и многократно са разсрочвани.
Кредитните взаимоотношения са реализирани по сложни многостранни схеми - взаимно гарантиране на кредити, прехвърляне на задължения, предоставяне на обезпечения, тристранни операции и др. Бившите изпълнителни директори на "Балканбанк" Иван Миронов и Надежда Апостолова са членове на управителните съвети на почти всички фирми- длъжници без да са съдружници в тях. Подобна схема на кредитиране прави невъзможно доказването на крайния потребитш_ни1Трисвоените средства.
По време на управлението на бившия председател на СД на Стопанска банка Цветан Петков до началото на 1994 г. от банката са отпуснати 200 млн.ЩД кредити без обезпечение. Само "Булгарлизинг" например, свързана със ЗД "Корона Инс" е получила 24 млн.ЩД.
През 1995 г. ръководителите на Комитета по енергетика Дянко Добрев и Трифон Цветков подписват записи на заповед за изплащане на два пъти по 700 млн.лв. от ДСК в полза на ЧЗИБ с председател Кирил Дунев.
Записите са представени в ДСК, сумите са усвоени и впоследствие са укрити. Финансовото състояние на НЕК се влошава още повече, след налагането на запори по сметките на компанията от страна на ДСК, поради изплатената на ЧЗИБ сума. Преобладаващата част от "лошите" кредити на частните банки са предоставени на фирми и лица, работещи в тях, на акционери или фирми, свързани с тях.
През последната година преди да бъде освободен от поста изпълнителен директор на "Балканбанк" АД Иван Миронов отпуска кредити на обща стойност 3 млн.ШД на фирмите на своите синове. Гаранциите по кредитите са фиктивни. С цел да се прикрият следите и роднинската връзка, кредитите са отпуснати от провинциални клонове на банката и не се обслужват. Валутата е изнесена зад граница. В момента семейството на Миронов /съпругата и двамата му синове/ се е установило постоянно във Вашингтон-САЩ, където са закупили имоти на голяма стойност.
Георги Агафонов - председател на ТБ "Славяни" предоставя кредити и подписва банкови гаранции предимно на свои фирми и фирми на негови роднини, фирмата на Агафонов "ИФФ груп", в която първоначално са участвали Максим Димов и Красимир Илиев, дължи на ТБ "Славяни" над 1 млрд.лв. Друга негова фирма - "Ес Джи Ей", е получила кредит от Стопанска банка 30 млн.лв. като за гаранция е заложен цирконий. Чрез фирма "ИФФ груп" от страната са изнесени 2 млн.ШД, с които са закупени вилни парцели в Доминика. Всичките движими и недвижими имоти Агафонов прехвърля на
свои фирми.
"Бизнесбанк" АД е използвана целенасочено за пренасочване на отпускания от БНБ и ДСК ресурс към частни фирми на основните акционери.
Най-големи длъжници на банката са "Свети Йоан" АД, Нова Телевизия /Дарко Таминджич/, Добруджанска банка.

Възползвайки се от своите правомощия Иван Китов е наредил отпускане на необезпечени кредити на редица фирми, между които съществуват тесни икономически и междуличностни връзки, възлизащи приблизително на 7 млрд.лв. и бмлн.ЩД. Съпругата на Китов живее постоянно във франция, където семейството притежава недвижимо имущество на голяма стойност. В същото време само през 1996 г. ДСК е рефинансирала "Бизнесбанк" с над 6,5 млрд.лв.
Директорите на БЗК Атанас Тилев и Янко Янев са отпускали кредити в големи размери на фирми от групировките "Дару" и "Орион". Заниженият контрол при валутните операции е използван умело от служители на банката за осъществяване на незаконен износ на валута зад граница. Едноличното ръководство от страна на Тилев, след отстраняването на Янко Янев от банката, е позволило износа на капитала на банката зад
граница, чрез присвояване на финансовия инструмент в размер на 6 млн. ЩД и отпуснати кредити на фирми с участие на Тилев в размер над 40 млн. ЩД.

Впечатляващ е случаят с бившия директор на ПИМБ Венцислав Стефанов, отпуснал 20 млн.ЩД кредит на фирми, в които той е акционер.
Тежкото състояние на ТБ "Компас" /бивша "Моллов"/ е причинено преди всичко от незаконосъобразните действия на Валентин Моллов. Възползвайки се от служебното си положение на основен акционер и председател на Съвета на директорите на ТБ "Моллов", той е оказвал натиск върху членовете на УС за отпускане на кредити и разсрочване на погасяването им. Чрез фирмите на частната групировка ФИГ "Моллов", В. Моллов е изтеглил от едноименната си банка кредити в размер на 5 млн. ЩД
и 200 млн. лв., които изобщо не се обслужват. Като безнадеждни са класифицирани кредитите на "Моллов ФИГ" - 44 066 хил.лв., "Ем Еф Ай Брос" - 125 967 хил.лв. Със съмнителна възвращаемост са кредитите отпуснати на "Сторма" - 80 554 хил.лв. и "Ем Еф Ай Брос" - 142 455 хил.лв. Друг неизправен кредитополучател е "Крами" ООД със 721 089 хил.лв.

В. Моллов е използвал лица от своето обкръжение и предимно Пламен Димитров и Николай Йорданов Косашки, членове на СД на "Моллов ФИГ". Членовете на УС на ТБ "Моллов" са получавали годишно 100 хил.ШД в брой и 400 хил.ЩД в кредити. Посочените лица са затруднявали ръководството на банката, като не са предоставяли точни документи за проверка на финансовото състояние на фирмите - кредитополучатели на икономически свързани лица и извършване на финансов анализ на усвоените суми.
Някои от факторите, довели до затруднения ПЧБ, се свързват с изтичането на капитали от нея /включително и от рефинансирането от БНБ/ към ТБ "Моллов". Поради настъпилия разрив между Моллов /рефинансирал от своя страна ПЧБ/ и В. Стефанов - председател на ПИМБ и "координатор и разпоредител" на средства по време на югоембаргото, е преустановено рефинансирането на ПЧБ чрез ТБ "Моллов".
Два месеца преди обявяването на ПЧБ под особен надзор са й били необходими капитал и провизии за около 20 млрд.лв. ДСК спира ресурса на ПЧБ в средата на 1995 г., възлизащ до този момент на над 3 млрд.лв. БНБ е заделяла около 37 % от целия размер на рефинансирането за всички ТБ за ПЧБ. По този начин ПЧБ е изсмукала голяма част от
предназначените заеми за други ТБ, изпитващи затруднения с ликвидността.
Кредити в особено големи размери са раздадени на частните структури, свързани с ПЧБ и ССИГ, както и на лица, приближени на членовете на УС - Венцислав Йорданов Йосифов, Валентин Георгиев Моллов, Димитър И. Звездев, Емилиян Крумов Димитров, Милчо Д. Караиванов, Михаил Димов Стефанов, Петьо Христов Блъсков и назначените по-късно през 1995 г. прокуристи на банката - Елза Цветанова Ботева, Илиян
Стоянов Митев, Кирил Савов Григоров. Предоставените големи правомощия на изп. директори на клоновете са им позволили да отпускат необезпечени кредити еднолично, както и да включват подставени лица в схеми за "превъртане" на крупни суми. Характерен пример е клон "Надежда" и изп. директор Петко Цеков Каменов.
В централата на ПЧБ е установена липса на известна част от кредитните досиета, поради което не могат да бъдат установени фирмите и размера на кредитите без необходимото обезпечение.
ТСБ отпуска значителни кредити на фирми, свързани с изпълнителните директори на банката, като "Дива - Р. Златев и Сие", "СПОРТ-РЕЙ" ООД, ЕТ "Николай Райчев" и други фирми на Иво Иванов и Николай Райчев. В същото време основните групировки "Прайм ИнвестмънтТръст" АД, ФК "СПОРТ-РЕЙД", в които участват като акционери всички изпълнителни директори на банката, работят на печалба.
Голяма част от натрупаните несъбираеми кредити е резултат от корупцията, обхванала различни нива в банковата система. По веригата "лобисти - политици – банкови чиновници - частни фирми" са изтекли огромни суми, предварително обречени като несъбираеми кредити. Сред обществеността е оформено трайно мнение, че кредити на изправни фирми се отпускат срещу 10 на сто комисионна, а за кредити, за които
предварително е известно, че няма да бъдат върнати, комисионната е до 50 %.

***

Включването на някои банки, ФБК и обменни бюра в механизмите за "пране на пари" и обвързването им с различни форми на незаконен бизнес също оказа крайно неблагоприятно отражение в банковата система.
Финансовото обслужване на крупни престъпни операции от субекти в официалната банкова система, директно или чрез сателитни финансово-брокерски къщи, допринесе за изтичане на огромни количества валута от страната. Благоприятен терен за подобни операции бе контрабандната търговия, включително ембарговата, както и периодичните
валутно-спекулативни кризи като тази през м.март 1994 п, довела до трайно обезценяване на лева. Само от "Агробизнесбанк" - Пловдив, чрез документи с невярно съдържание, длъжностни лица са превели в чуждестранни банки около 5 млн. долара, а ФК "Дилър" от същия град, чрез представяне на фиктивни договори, е осъществила незаконен износ на 2 млн. щатски долара.
От 01.01.1996 г. до 30.07.1996 г. от 9 държавни и частни банки през митницата на Аерогара "София" са изнесени 2811 кг. "ценни" пратки, съдържащи банкноти. За сравнение: 1 млн. щатски долара, в купюри по 100 има тегло 8 кг. Впечатляващ е износът на "Елитбанк", изнесла 1247 кг. ценни пратки, което изразено в купюри по 100 долара е от порядъка на 156 млн. долара. Банката не фигурира в списъка на БНБ за директен износ на ценни пратки.
Рязкото обезценяване на лева в средата на настоящата година бе предизвикано и от масираното изкупуване на долари и друга чужда валута, основно от "ИНГ банк", „Булбанк" и "Елитбанк".
Като дестабилизиращ фактор с кумулативно действие може да се разглежда и приетата като законодателна норма от Великото Народно събрание схема, депозити на чуждестранни вложители да се третират като инвестиционни и да се олихвяват с високия за момента процент. Това позволи на голям брой чуждестранни граждани, фирми и лица, близки на правителствените икономически екипи, през 1991/1992 г. да "изперат" и легализират крупни суми във валута, част от които с неясен произход, и
впоследствие умножени да бъдат изнесени от страната.
Председателят на СД на "Елитбанк" Иво Георгиев е извършвал съмнителни сделки за "пране" на пари с помощта на Стоян Бакалов, американски гражданин - бивш член на СД на ПИМБ.
Основни кредитополучатели на ТБ "Елитбанк" са фирмите от холдинга "Макском". Към 25 юни 1996 г. задълженията, възлизащи на 800 млн.лв. са върнати, като веднага е отпуснат кредит в размер на 900 млн.лв. на фирма "Кремакс" /с падеж 2000 г./, която е свързана с холдинга. Целта е да се прикрият вътрешните кредити, отпускани от ТБ "Елитбанк" и формалното изчистване на "Макском" от задължения с цел
участие в приватизацията.

Председателят на ТБ "Славяни" Георги Агафонов заедно с Максим Димов, Красимир Илиев и Георги Дорев имат фирма в Кишинев, чрез която са изнесени големи суми зад граница. През м. май т.г. близък на Агафонов е изнесъл б0 хил.ЩД през ГКПП "Дуранкулак". По разпореждане на Агафонов от ТБ "Славяни" е дадена банкова гаранция за бООхил.ЩД пред БЗК на пирамидата "Демос".
Бившето ръководство на "Балканбанк" АД в лицето на изпълнителните директори - Иван Миронов и Надежда Апостолова са подписали договори и други документи, с които са нанесени значителни щети на банката. Само през 1995 г. от "Балканбанк" са изплатени на фирми на Н. Апостолова, Ив. Миронов и Л. Беров /"Балканкарт", "МКК", "Хай Тек Сис", "БанкситУ, както и на техни подставени лица около 691 млн.лв.
Месечната издръжка на "Балканинкасо" с президент съпругът на Н. Апостолова е надхвърляла 30 млн.лв. Между "Балканбанк" . АД и "Балканмашинари" АД холдинг има сключен договор, съгласно който банката поема издръжката на офисите на фирмата в Москва, Киев, Минск и Талин, без каквито и да е ангажименти от страна на контрагента.
Извършената проверка от вътрешния финансов контрол на дружествата в Кралство Белгия, известни с обобщаващото наименование "Брюкселски" е установила престъпно нехайство, безстопанственост и безотговорност, довели до присвояване на големи суми във валута.
Резултатите от проверката сочат, че Владимир Йорданов - бивш главен счетоводител на "Балканбанк" е подпомогнал пренасочването на крупни суми във валута на регистрираната на чужда територия частна фирма с президент Е.Аспарухова. Това е ставало със знанието и пълното съдействие на изпълнителния директор Стефко Банев - постоянно пребиваващ в Брюксел.
Един от най-големите длъжници на "Балканбанк" АД е "Балканкар холдинг", чийто дълг възлиза на около 7 млрд.лв. При отпускането на кредитите, според договора, като посредник участва Дисконтова къща. Чрез задграничното дружество на БКХ "Балканкар-Норд Америка" е отпуснат от "Балканбанк" кредит на стойност 1,5 млн.ЩД и са закупени облигации по външния дълг с номинал 7,5 млн.ШД. След получаване на облигациите
банката сконтира задължението на "Балканкар холдинг" по договорите за кредит с номиналната стойност на облигациите. Холдингът поема задължение в срок от пет години да възстанови разликата между номиналната стойност и покупната цена плюс 14% лихва. Закупените облигации не са предоставени на банката и се предполага, че са в Дисконтова къща. Досиетата по кредитите на "Балканкар холдинг" са празни.

* * *

Комплексът от причини за краха във финансово-кредитната система е съсредоточен и почти изцяло отразен в отношенията между БНБ и търговските банки. Отношения, изградени в тежки преходни условия, неадекватни по своята либералност и подвластни единствено на административни мерки и средства за контрол.

Не бе изграден ефективен банков надзор със строги правила и мерки за въздействие. Грешки от този порядък, осъзнати или неосъзнати, позволиха да бъдат раздадени необезпечени кредити за милиарди левове.
Тези пари, концентрирани в частни ръце, създадоха условия корупцията да се разрасне до неограничени размери. Бяха разработени схеми за преодоляване на анемичното банково законодателство и цяла система за предоставяне и преразпределяне на банкови кредити. Най-организирана, с "най-рационален подход" в новите условия, се оказа бившата номенклатура, която беша запазила своите стратегически позиции. Отделни личности от висшия ешелон чрез свои подставени лица създадоха безотказна схема за
източване на капитали зад граница, с цел прикриване на техния произход.
Паралелно с това на по-късен етап се създадоха възможности /благодарение на пълната липса на ефективен контрол/ за преразпределение на неправомерно отпуснати кредити вътре в страната. С особено важни функции в тази перфектна схема се оказаха тези банкери /изп. директори на банки/, които приеха да играят ролята на "бушони". На подставени лица те осигуряваха средства за различни нужди: политически - за отделни политически сили, икономически - за отделни групировки и за лично облагодетелстване, както на тях самите, така и на благодетелите, около които лобираха.
През продължителен период от време, когато вече бяха осъзнати грешките, допуснати в банковата система /след 1991-92 г./ изкуствено и съзнателно бяха поддържани създадените вече благоприятни условия за спекула и корупция. Въпреки първоначалния стремеж тази обстановка да се "управлява", скоро тя беше изпусната от контрол, което позволи необезпечени кредити да успяват да получат все по-широк кръг хора извън
описаните сфери на влияние. Процесите в този порядък започнаха да се контролират от увеличените апетите на овластени лица и създадоха нови проблеми. Със стария инструментариум вече не бе възможно да бъдат прикривани огромните загуби, калкулирани в банките, подложени на "изсмукване" по описаната схема. Това предопредели през 1994-95 г. да се появят първите признаци за реалното състояние на някои банки в техните годишни отчети, изразено в огромни невъзстановими загуби.
Кризата в нашата банкова система се отрази благоприятно на чуждите банки, открили клонове у нас. Голяма част от изтеглените от българските граждани валутни депозити се пренасочиха в Ингбанк, Райфайзенбанк, Хиосбанк, Дрезденбанк. Политиката и ангажимента на БНБ да поддържа за период от години стабилен курс на долара доведе до продажба на евтини долари в страната, а техният експорт зад граница не
представляваше проблем за лицензираните чужди банки.

През последните няколко години БНБ на базата на относителната си независимост и самостоятелност успя да се структурира като "държава в държавата". Тя съумя законово да се затвори информационно, като изолира важни в контролно и превантивно отношение държавни институции, включително и оторизираните органи на МВР. Това бе "катализатор" за стремглавото развитие на описаните по-горе процеси и позволи на корупцията да обхване и най-висшите етажи на БНБ, които "затвориха" информацията за нарушения и злоупотреби в огромни размери, извършени от свързани с тях лица.
Отговорност за кризата във финансовата и банковата система и всички произтекли и произтичащи неблагоприятни последици за страната носят Управителният съвет на БНБ и неговият председател професор Тодор Вълчев, ръководили банковата система в продължение на пет години.

Централната банка не упражни контрол при лицензирането на финансовите институции и позволи създаването на нови банки с взет на кредит уставен капитал. Въпреки законовото изискване тя не проверяваше произхода на капитала при регистрацията на някои банки, като например ТБ "Славяни" и ЧЗИБ. Последните две банки заедно с ПИМБ и "Тексим" не обявиха списък на акционерите и техните дялови участия.
БНБ, след приемането на ЗКБД и до настоящия момент не е създала система за информация относно финансовото състояние на кредитополучателите по смисъла на чл.31 от закона.
Камен Тошков, несменяем началник управление "Банков надзор" от 1990 до 1996 г., назначен по президентската квота, поддържаше ръководеното от него управление в състояние на пълно бездействие. Не бе упражняван текущ и последващ контрол върху дейността на банките, въпреки императивните задължения на институцията, съгласно законодателството.
Фрапиращите случаи са многобройни. Известно е бързото лицензиране на "Тракиябанк" - Пловдив /свързана със силовите структури на Клуб 777/, с цел изпреварване промяната на изискванията на БНБ за размера на уставния капитал. През периода 1990-1991 г. отговорни длъжностни лица от ТБ "Ямбол" отпуснаха несъбираеми кредити над 2,5 млрд.лв. В момента следствените служби работят по над 100 предварителни производства, като размера на инкриминираните суми надхвърля 3 млрд.лв.
Влиянието на началник управление "Валутни операции" Стоян Шукеров при определяне на валутния курс на лева позволи на близки до него банки и фирми да реализират огромни печалби от валутни спекулации на базата на предварителна информация за резките и "неочаквани" промени на курса. Размитата колективна отговорност на ръководството на БНБ доведе до лицензиране на банки, ФБК и обменни бюра, които започнаха
мащабни неконтролируеми финансови спекулации.
Фактор за дестабилизиране на банковата система е и кадровата политика. Много от директорите на големите държавни банки са назначавани и преназначавани според лоялността им към управляващия в даден период политически елит. Не са отчитани деловите и професионалните качества на банкерите и на надзорниците на банките, а политическата им обвързаност. За председатели, членове на директорски съвети и други отговорни длъжности в някои банки бяха назначавани даже бивши бармани. Вътрешно-банковата кадрова политика в повечето случаи е поставена на безпринципна основа. Всичко това създаде условия за корупция и лобиране на служители в отделните банки и стана основа за масовото прилагане на описаната схема на "изпомпване" на парични
средства от банките.
Към факторите, довели до кризата в банковата система, свързани с оперативното й управление, се отнасят неоправдано високите разходи, извършвани от банките, които не са свързани пряко с основната дейност на тези институции. Много от банките разкриха широка клонова мрежа в страната, като за създаването и поддържането й влагат много предства, които са с бавна и невъзможна възвръщаемост. Бяха закупени автомобили,
терени и изградени помпозни сгради, които погълнаха огромни средства в лева и валута.

Дори и понастоящем някои елементи от оперативното управление от страна на БНБ предизвикват недоумение. В етапа на обявяване в особен надзор, несъстоятелност и преструктуриране на 14 банки има факти за недобронамереност и престъпна политика относно назначаването на квестори, помощник-квестори, експерти и вещи лица. Някои от тях са били уволнявани и наказвани за недобросъвестно изпълнение на служебните си
задължения в банковата система. В клоновете на някои от въпросните банки, висши административни служители от една банка изпълняват квесторски функции в друга банка, което се явява в противоречие с нормативната база.
Състоянието, в което се намира финансово-кредитната система в момента, не може да не се отрази неблагоприятно на процесите на приватизация в страната. Участието на банките, поставени под особен надзор в приватизационните фондове с потвърдени проекти, в значителна степен променя техните предстартови позиции. В новите условия ще се наложи фондовете да преразгледат своята стратегия и да потърсят други източници
на реални средства. Участници в Пф са: "Балканбанк" АД, "Добруджанска" ТБ, "Елитбанк" АД, "Славяни" АД, "Стопанска банка" АД и ТСБ - АД. Засегнати са общо 24 фонда.

* * *

Кризата в банковата система реално заплашва с дестабилизация на националното стопанство и създава предпоставки за увеличаване криминогенните фактори, стимулиращи или благоприятстващи мащабни спекулативни дейности - изтичане на валута от страната; "изпиране" на престъпен капитал, натрупан в страната или внесен от чужбина; присвояване и разхищения на имущество, суровини и продукция; злоупотреби и компрометиране на реалния сектор на етапите на преструктуриране, касова
и масова приватизация.
За ефективна защита на държавните интереси във финансово-кредитната система и пресичане на пренасянето на проблемите върху националното стопанство считаме за целесъобразно:
1. Бързи промени и актуализиране на законовата и вътрешно-нормативна база, свързана с:
- реформата в банковата система: лицензирането, банковия надзор, рефинансирането, кредитните ограничения;
- приемане на Закон за държавния служител;
- адекватни на реалната обстановка промени в Наказателния и Наказателно-процесуалния кодекс.
2. Определяне степента на персоналната вина на банковите служители и разработване на механизъм за възстановяване на щетите. Даване на гласност на мерките по търсене на отговорност.
3. Приемане на спешни мерки за възстановяване на изнесените от виновните лица в чужбина валутни средства. За целта да се потърси съдействие от оторизираните международни органи.
Министерство на вътрешните работи, респективно националните и централни служби, СДВР и РДВР в страната в рамките на определените от закона функции, осъществяват практически действия за разкриване престъпленията в банковата сфера и защита на държавните интереси.
Утвърдени са комплексни Мерки за оперативно, информационно и охранително обезпечаване на правителствената програма за оздравяване на банковата система. Сформирана е постоянно действаща работна група с представители на национални и централни служби, която централизира, систематизира и анализира негативните явления и процеси при реализиране на правителствената програма, за информиране на Министерски съвет и другите компетентни държавни органи за отношение. Разработва се за обсъждане в Колегиума на МВР, организацията на работата по изпълнение на задълженията на министерството, произтичащи от Закона за "пране на мръсни пари".
Под ръководството на централен оперативен щаб, полицейските и охранителни служби в столицата и в страната са създали организация и осъществяват конкретни мерки за охрана на клоновете на банките, поставени под особен надзор и в процедура за обявяване в несъстоятелност. Щабът поддържа ежедневна оперативна връзка с БНБ и
другите компетентни ведомства и организации.
Националната служба за сигурност активно работи по предотвратяване опитите на чутири чужди специални служби за придобиване на стратегическа информация във финансово-кредитната система. Службата целенасочено работи за разкриване и документиране на десетки случаи на корупция, длъжностни и документни престъпления в банковата система, с реализацията на които ще се предотврати незаконният износ на огромни валутни средства от страната.
За подпомагане дейностите на правителството по оздравяване на банковата система, в рамките на компетенциите на МВР, считаме за належащо:
- На основата на предварителните договорености на МВР с НСлС и Главна прокуратура, с участието на Министерство на финансите, да се разработи механизъм за взаимно информиране и синхронизиране дейностите на тези ведомства и документиране на престъпления на длъжностни лица в банковия и финансов сектор и привличането им към
наказателна отговорност.
- На оторизираните служби на МВР да се регламентира достъп до субектите на финансово-кредитната система, за изпълнение на законово регламентираните им функции.
- Незабавно допълване и актуализиране на ПМС N 324/1996 г. и Решение N 475 на МС, за регламентиране статута на офицерите по сигурността и режима в банковата и финансово-кредитната система и назначаване на такива в БНБ и търговските банки.

купувъ нищу, прудавъ сичку, нъема крупиетъ и давъ под наем почти девици
=====+++Баш Агенция.ком+++=====



Редактиран 1 път(и).Последна редакция на 2010-04-09 14:26 от Баш Брокеро.
Re: Преглед на печата - 2010
09-04-2010 - 15:29:03
Г. Ангелов: Правителството изостави целите си, освен тази да е на власт

Quote

Г. Ангелов: Правителството изостави целите си, освен тази да е на власт
09.04.2010 15:19
От: Мариян Йорданов
mpy@start.bg

Във връзка с решението на правителството да коригира бюджета за 2008 и 2009 г. и обявения от премиера Бойко Борисов отказ от кандидатстване за ERM2 (чакалнята на еврозоната) през 2010 се обърнахме за коментар към икономиста на Институт Отворено общество Георги Ангелов.

Явно както предишният премиер, така и сегашният нямат достатъчно смелост да защитават българския интерес и да се „спречкат“ с европейците. Дори се страхуваме да подадем молба за ERM2, за да не ни отхвърлят. Още повече че за чакалнята на еврозоната няма критерии, а е само политически въпрос. Но явно на правителството не му се занимава и това е поредната реформа, която се отлага, след здравната, пенсионната и административната.

На практика не е ясно дали правителството има някаква цел, освен да е на власт. Не остана цел, която да не е отменена. Това е проблем. Ако не се стремим към нещо, доникъде няма да стигнем.

Сега интересното е да видим дали няма да ни намалят рейтинга. Досега твърдяхме, че имаме балансиран бюджет, а той е 4% дефицит. Спокойно утре могат да ни намалят рейтинга и да кажат, че сме следващата Гърция и че лъжем като гърците. Това увеличава риска и е шокиращо. Много е важно как ще се обясни. Евентуален понижен рейтинг ще се отрази на лихвите, на кредитирането и инвестициите. Не е безопасно всичко това, което се случва.

Не може премиерът Борисов да заплашва с национализация големи инвеститори, за да вземе едни 50 млн. лв. Никой няма да иска да дойде тук и тогава заради толкова малко пари (50-60 млн. лв.) ще загубим милиарди. (Има се предвид лансираната хипотеза за разваляне на приватизационните договори за трите ЕРП-та, бел. ред.)

Да не говорим, че юридически не може да стане прекратяване на приватизационен договор, защото тези договори се решават в Арбитражния съд в Париж, така че само си правим лоша реклама. Държавата да продава дяловете си в електроразпределителните дружества и повече да не се занимава с тях.

Има разлика между нашата методология и европейската, европейската гледа и сключените договори, а нашата само касовото изпълнение. Затова е логично новооткритите договори да се включат към 2008 и 2009 г. Явно те са много повече, отколкото е смятало правителството.

Още не сме видели самите данни. Не знам дали има много плащания по стари договори от началото на 2010 г. и не е сигурно, че дефицитът от началото на 2010 г. в размер на 1,4 млрд. лв. ще стане по-розов с прехвърлянето на договорите назад към 2008 и 2009 г. Дефицитът от началото на 2010 г. идва от по-малките приходи.




Редактиран 1 път(и).Последна редакция на 2010-04-09 15:32 от Naskata.
Re: Преглед на печата - 2010
11-04-2010 - 08:42:30
avatar
Кризата отива на киноШоубизнесът черпи сюжети от драмите в световната икономика
Мина Рудоземска
FacebookTwitterEmailПрепоръчване (5)

Майкъл Дъглас (като легендарния Гордън Геко), вляво, и Шия Лебьоф в продължението на филма от 1987 "Уолстрийт". Двайсет години по-късно алчността е вече легална, коментира режисьорът Оливър Стоун.
© Архив На Продукцията
ХОЛИВУД

3

премиери, вдъхновени от Уолстрийт ни очакват до края на 2010 г. Пуканки и средна кока-кола. Само това ви трябва, за да разберете как Бърнард Мейдоф е построил финансова пирамида за над 50 милиарда долара. Интересува ви "Енрон"? Срещу билет от 67 долара на "Бродуей" ще ви разкажат с песни и танци този "действителен случай с недействителни печалби".
Историите, в които има излишества пари, амбиции, конфликти и никакви скрупули, традиционно са магнит за продуцентите. Светът страда, Холивуд снима.

До края на 2010 г. ни очакват три премиери, вдъхновени от Уолстрийт*:

Minkow - за живота на предприемчивия Бари Минков, който успява да натрупа състояние от измами още като тийнейджър, после лежи в затвора, открива Бог, става пастор и започва да сътрудничи на ФБР в разкриването на финансови престъпления; Crashing Wall Street показва краха от 1929 г. и началото на Голямата депресия. И Wall Street: Money Never Sleeps – продължението на криворазбрания от цяло едно поколение филм "Уолстрийт" (1987), за който Майкъл Дъглас взе "Оскар".

Гордън Геко се завръща

Вероятно през септември ще видим Геко, героят на Майкъл Дъглас, излежал 23 години за борсови машинации, да излиза от затвора. Той вече не е акула, а обикновен човек с 9 млн. долара в джоба, който иска да влезе обратно в играта.

"Алчността никога не си е тръгвала", писа по този повод "Венити феър". В априлския си брой списанието пусна интервюта с режисьора на "Уолстрийт" Оливър Стоун и с неговата звезда Майкъл Дъглас, които разсъждават върху едно голямо недоразумение – как стана така, че злодеят Гордън Геко се превърна във вдъхновение за толкова много материални момчета. Вместо да смути, стилът на хедж фонд мениджъра стана модел на поведение. Какво последва знаем всички.

Защо поглеждате отново към Уолстрийт през 2008 г. пита "Венити феър". "Защото е важно. Това е колапсът на капитализма и на нашето общество", отговаря Оливър Стоун.

"Уолстрийт" остава един от няколкото филма, които самите финансисти намират за адекватно отражение на техния свят. Добрите бизнес филми се броят на пръсти, казва Стоун, а да разкажеш една финансова манипулация е най-трудното нещо. "Много исках да проумея аферата "Енрон". Прочетох три книги по въпроса и не разбрах a fucking thing..."

"Енрон", мюзикълът

След един театрален сезон в Лондон на 27 април хитът "Енрон" започва да се играе и на нюйоркска сцена. Мултимедийният спектакъл не само забавлява зрителите в продължение на 150 минути, но съвсем сериозно им помага да разберат злоупотребите, довели до рухването на тексаския енергиен гигант (21 000 служители, бизнес в 40 държави). Крахът му в края на 2001 г. беше най-големият корпоративен фалит в историята на САЩ и тежък удар за страната не само заради огромните парични загуби за институционални и частни инвеститори и изпаряването на спестяванията на хиляди служители, а защото с развитието си скандалът подкопа доверието в дейности и сектори, основни за функционирането на американската бизнес система - одитори, фондови пазари, кредитни агенции, инвестиционни банки, регулаторите на пазара и политиците във Вашингтон. "Както след 11 септември, така и сега хората се питат какъв ще е следващият удар", отбеляза тогава професорът по икономика Руди Дорнбуш от Масачузетския технологически институт.

Седем години по-късно 29-годишната сценаристка Луси Пребъл ("бизнесът винаги ми е бил интересен"winking smiley и режисьорът Рупърт Гулд ("това е началото на световната бъркотия, в която се намираме днес"winking smiley са готови със своята арт версия на аферата, включваща чудовищни счетоводни измами, странни управленски методи, ненаситност и безочие, лоши инвестиционни решения, хиляди разорени служители, политическо лобиране и дори смърт.

Зрителите казват, че излизат от мюзикъла наистина по-просветени в темата. Критиците споменават, че финансовите дела били предадени чрез удивителни театрални метафори и сценичният "Енрон" показвал добре какво движи четиримата каубои, погребали истинския "Енрон".

Мейд оф алчност

В Холивуд се търкалят около 40 "Мейдоф" сценария на различни филмови компании, като борбата е кой ще успее да стигне до екрана пръв, за да разкаже историята на най-голямата финансова пирамида.

Частният финансов следовател Хари Маркополос (наричан още "будна корпоративна съвест"winking smiley беше първият, предупредил в доклад от 2005 г., че най-големият хедж фонд в света е измама.

Дългогодишната си еднолична кампания да привлече внимание към измамата за 65 млрд. долара на Бърнард Мейдоф Маркополос описа в книгата No One Would Listen - A True Financial Thriller (нещо като "Никой не ще да чуе – истински финансов трилър"winking smiley. Преди година той каза, че не иска да вижда историята си, преразказана като филм: "Само ще й добавят секс и насилие."

Тези дни в. "Ню Йорк пост" отново цитира Маркополос, който съобщава, че интерес към правата за филмиране на книгата му са проявили Sony и актьорът Том Ханкс.

Аферата "Мейдоф" вече беше разнищена в документален филм (както и "Енрон"winking smiley. Въпрос на време е да я видим претворена в игрално кино с актьори поне толкова добри, колкото самия Бърни Мейдоф. Седемдесет и две годишният брокер и бивш председател на NASDAQ беше арестуван през декември 2008 г. и осъден на доживотен затвор. Създадената от него пирамида е съществувала в продължение на десетилетия. Сред хилядите ужилени инвеститори попадат имената и на режисьорите Стивън Спилбърг и Педро Алмодовар.

Финале гранде

Спестяванията на Брад Пит очевидно са добре, щом актьорът през компанията си Plan B Entertainment е пожелал да купи правата на новата книга на Майкъл Луис The Big Short: Inside the Doomsday Machine още преди тя да излезе на пазара. Майкъл Луис е финансов журналист и автор на книгите "NEXT: Бъдещето се случва днес", "Играчите на Уолстрийт. Покерът на лъжците", "Сляпата страна" (Сандра Бълок току-що получи "Оскар" за ролята си в едноименния филм).

Новата документална книга на Луис разказва за ексцентричен мениджър на хедж фонд, който се опитва да изиграе пазара на недвижими имоти. В интервю, качено на amazon.com, Майкъл Луис обяснява, че икономическата катастрофа на XXI век води началото си от няколко зали за борсова търговия на Уолстрийт през 80-те години. "След "Покер за лъжци" не вярвах, че ще има какво още да кажа за "Уолстрийт", не и в книга.

Но именно защото прекаляването, периодът на ламтене продължи толкова дълго, краят беше по-бедствен, отколкото можехме да си представим." Двайсет години след първата си книга Майкъл Луис се връща към Уолстрийт, за да потърси отговор на въпроса как и защо се случи безпрецедентната (причинена не от световна война и катаклизми, а от тотална липса на мярка) финансова криза. Прави го през очите на хората, участвали в това случване. "Информацията е била под носа им. Те са знаели всичко, разбирали са, че залогът за тези нечувани печалби е благоденствието и стабилността на цялото общество. Това е историята на един ужасяващ триумф..."
Като прибавим и Майкъл Мур, който в "Капитализъм: любовна история" обикаля с чувал Уолстрийт и обяснява на охраната, че идва да прибере парите на американския народ, всичко се подрежда. Сега наред да осребрява е шоубизнесът.
_____
*В материала са използвани чужди публикации

SERDICA MEA ROMA EST!!!
Re: Преглед на печата - 2010
11-04-2010 - 12:44:11
Съжаляваме, само регистрирани потребители могат да публикуват в този форум.

Натиснете тук за вход