Dnes Bloombergtv.bg Investor Gol Automedia Tialoto Az-Jenata Az-deteto Teenproblem Puls Imoti.net Rabota Start Blog Aha Snimka
imoti net - порталът за недвижими имоти
 


Добре дошли! Вход Създаване на нов профил

Разширено

Da patuvash s vlak na rabota...

Публикувано от kote 
Da patuvash s vlak na rabota...
23-02-2006 - 04:27:14
V mnogo strani, pardon, vav vsichki razviti strani e normalna praktika da se zhivee v kashta krai golemite gradski centrove i da se patuva s vlak ili metro, kato razbira se zp mrezhata e razvita i saobrazena s tova. Spored men spetsialno v Sofia (a sashto Plovdiv, Varna, Burgas...) ima vazmozhnost da se polzvat pone niakolko linii za redovni, malki, chisti motrisi, koito da obsluzhvat okolnite sela prez 10-15 minuti v chas pik i po tozi nachin da predlozhat novi vazmozhnosti za pokupka na imot na razumna tsena. Po podbalkanskata linia, a sashto i Ihtimanskata ima mnogo priatni seltsa s chist vazduh, izvan Sofiiskata kotlovina, koito lesno (a sashto i evtino) da se svarzvat s golemia grad. BDZ e palna skrab, no spored vas ima li shans niakoia chastva kompania da se zahvane s podobno neshto? Garite triabva da se postegnat malko, da im se napraviat hubavi parkingi i da se kupiat opredelen broi motrisi ot tipa na tezi v metroto.
Niakoi bi li zhivial vav Vakarel ili Sarantsi ako mozheshe po vsiako vreme da stigne za polovin chas do tsentara s vlak? E, to niama da e bash tsentara, shtoto i garite u nas sa na kofti mesta i nikade ne se presichat s metroto (mnogo hitro :crazy: ), no pone do Poduene ili Tsentralna? Tova bi dovelo do otliv ili pone spad na tarseneto na imoti v novo stroitelstvo i mozhe i da smakne tsenite. Dali? e vaprosat mi.

В много страни, пардон, във всички развити страни е нормална практика да се живее в къща край големите градски центрове и да се пътува с влак или метро, като разбира се зп мрежата е развита и съобразена с това. Според мен специално в София (а също Пловдив, Варна, Бургас...) има възможност да се ползват поне няколко линии за редовни, малки, чисти мотриси, които да обслужват околните села през 10-15 минути в час пик и по този начин да предложат нови възможности за покупка на имот на разумна цена. По подбалканската линия, а също и Ихтиманската има много приятни селца с чист въздух, извън Софийската котловина, които лесно (а също и евтино) да се свързват с големия град. БДЗ е пълна скръб, но според вас има ли шанс някоя частва компания да се захване с подобно нещо? Гарите трябва да се постегнат малко, да им се направят хубави паркинги и да се къпят определен брой мотриси от типа на тези в метрото.
Някои би ли живял във Вакарел или Саранци ако можеше по всяко време да стигне за половин час до центъра с влак? Е, то няма да е баш центъра, щото и гарите у нас са на кофти места и никъде не се пресичат с метрото (много хитро ), но поне до Подуене или Централна? Това би довело до отлив или поне спад на търсенето на имоти в ново строителство и може и да смъкне цените. Дали? е въпросът ми.



Редактиран 1 път(и).Последна редакция на 2006-02-23 08:20 от Тинки Уинки.
Re: Da patuvash s vlak na rabota...
23-02-2006 - 08:53:29
Не знам доколко мотриси на БДЖ биха били решение, макар че донякъде Банкя е така. Проблема е че наистина са трагични. За сметка на това повечето села имат автобуси. Там където автобусите стигат до метростанция се получава доста приемлив транспорт. За Волуяк например, където аз си взех парцел има автобус на всеки 15-20 мин. по разписание до метростанцията в Обеля. Самият автобус пътува 10-15 мин. след което метрото стига за още 15 до центъра. Същото е с още няколко села наоколо - Мрамор, Иваняне. Предполагам че от другата страна при Младост 4 ще има и там подобна схема.
Малко по-далечните обаче не са така удобни защото автобусите вече не са градски транспорт и отиват на друга автогара и на много по-голям интервал. Например Костинброд е само на още 5 км. от Волуяк но не е включен в тая схема. Същото се отнася до Ихтиман, Елин Пелин и т.н. За сметка на това имат маршрутки но те също не са много начесто.
Накратко откъм градски транспорт подходящите села наоколо са доста малко. Най-добре с кола. Но както почва все повече да се задръства града, май ще ползвам предимно метро като се настаня във Волуяк...
Анонимен потребител
Не е проблема в транспорта
23-02-2006 - 09:15:57
Няколко месеца ми се наложи да живея в едно селце до Берлин.
Та да ти кажа моите наблюдения и по-точно защо в онова селце може да се живее, а в селцата край София мисля че има проблеми. Аз по едно време доста се оглеждах за къща край София но финално се отказах.
Значи онова селце край Берлин:
1) метрото стигаше до него
2) имаше детска градина и училище
3) имаше 3 супермаркета и то не гаражчета ами Plus, SPAR, Penny
4) имаше си банка
5) имаше си поликлиника
6) имаше аптека и санитарен магазин
7) имаше си и автокъща

С други думи - то си беше едно селце, което може да съществува самостоятелно.
Селцата около София по скоро са нещо като "спални". Отиваш там спиш и на другия ден пак всичко в града.
Имотко
Re: Da patuvash s vlak na rabota...
23-02-2006 - 09:17:05
Проблемът не е само в транспорт, а и в много други неща. Ако ще търсите какво би смъкнало цените на новото строителство, не е това. Сега гледам един строеж в Стрелбище, още на етап "ограда без дупка" половината неща са продадени, а на другите цените са от 750 до 850 евро. Егати намалението. Дали да не се навия за Искърското дефиле?
Re: Da patuvash s vlak na rabota...
23-02-2006 - 10:05:02
Цената на билетите на влак в България е безумно ниска - не виждам как ще се подновят мотрисите, ремонтират гарите ако цените са същите. А пък ако се вдигнат цените на транспорта вече не е много изгодно да живееш далеч.
Второто нещо е , че начина на живот в къща е различен и не е за всеки. Лично аз се депресирам от мисълта да живея в къща с двор.
Re: Da patuvash s vlak na rabota...
23-02-2006 - 10:42:46
17 от последните 21 години пътувам всеки делничен ден с влак. В началото беше добре - мотрисите бяха новички, влаковете бяха през половин час. В момента е трагично - в пиковите часове са през около 50 минути, в останалото време - през час и половина-два. Средната продължителност на пътуването е час и десет минути, при 35 минути преди години. За условията да не говорим - мотрисите не само че овехтяха, но вече съвсем изчезнаха. Миризмата във вагоните е почти като в конюшнята на село. Вечер всеки втори мъж и всяка пета жена е с шишенце от 100 грама, щото иначе не се издържа. Кой колко си плаща за пътуването пък е съвсем отделна тема - проблем е не само ниската цена, за която говори 4овек, но най-вече събираемостта.
Преди 6-7 години си взех квартира на символичен наем само на десетина минути пеша от офиса, но просто не издържах. Толкова ми беше странно да се прибирам в 6 часа вечерта, щях да пукна направо и бързо зарязах квартирата. Но когато поостарееш малко и особено ако вече имаш семейство, пътуването с влак е вариант само ако наистина не можеш да си позволиш да живееш в големия град. Ако в провинцията имаше достойно заплащане за достоен труд, никога не бих се бутал в София. Но ...
Re: Da patuvash s vlak na rabota...
23-02-2006 - 12:51:48
Kote,

Аз все си мисля, че причнно-следствената връзка е обратна. В развитите страни много пътуват с влакове от малки сателитни селища именно защото цената в големия град им е непосилна. Т.е. - първо са се вдигнали цените в градовете (и продължават да се вдигат), а после хората някак са се опитали все пак да работят в големия крад (както Kiko ти казва), а да живеят в малкия - не мисля че е толкова заради спокойствието, а просто там е по-евтино жилището. А вследствие на това общината/държавата се е погрижила да уреди транспортната инфарстуктура - метро и ЖП.

Аз вече съм давала пример - швед, работещ в датска фирма в копенхаген, си купи апаратмент в Малмьо и всеки ден пътува до Копемхаген. Питах го - защо, ами естесвено казва, заради цената - в Малмьо му е струвал наполовина. Ама сега и там се качили, 'щото и други като него се усетили. Не е от любов към пътуването, а от "зор" цялата работа.

Мисля, че за София точно това е бъдещето - цените няма да паднат в града, и все повече хора ще се ориентират да живеят в Нови Искър (например) и да пътуват всеки ден до София. И от там - ще има метро, влакове, маршрутки, автобуси и какво ли не още. Щом има необходимост от тях. А цените няма да паднат заради механичния прираст - някой "пришълци" ще могат да живеят в града, но повечето ще търсят компромиса на сателитните селища.

Подобно развитие наблюдавам в Атина - там първо населиха половин Гърция в столицата, създадоха ужасен хаос по улиците, а после хукнаха да строят метро и жп връзки между кварталите.
Re: Da patuvash s vlak na rabota...
23-02-2006 - 13:12:41
Hm, a az si misleh che bulgarina obicha da zhivee v kashta...
To za tsenite e iasno - v grada shte sa po-visoki, makar v Shtatite da se nabludava i obratnoto - tsentralnata gradska chast zaobikolena ot geta i zapadnali kvartali i barovski pokrainini. I ne samo tsenata v grada e prichina da se zhivee po- dalech, naistina ima mnogo hora, koito predpochitat spokoistvieto i chistotata na po-otdalechenite mesta.
To hubavo kato v Atina da gi stroim vrazkite posle, ama kato gledam ednoto metro kolko se stroi i ne gi vizhdam skoro, no vizh uzhasnia haos si e na litse.
Moia vapros beshe dali niama da se nameri niakoi predpriemach da napravi chastna linia (ili rentva sashtestvuvashtata) i da pusne novi motrisi. Shtom horata plashtat po 2 lv za marshrutka ot selata zashto da ne platiat za vlak? T.e. dali spored vas ot tova mozhe da se pecheli? No mai ne e samo transporta problema, iavno malko hora biha zhiveli dalech ot grada...

Хм, а аз си мислех че българина обича да живее в къща...
То за цените е ясно - в града ще са по-високи, макар в Щатите да се наблюдава и обратното - централната градска част заобиколена от гета и западнали квартали и баровски покрайнини. И не само цената в града е причина да се живее по- далеч, наистина има много хора, които предпочитат спокойствието и чистотата на по-отдалечените места.
То хубаво като в Атина да ги строим връзките после, ама като гледам едното метро колко се строи и не ги виждам скоро, но виж ужасния хаос си е на лице.
Моя въпрос беше дали няма да се намери някои предприемач да направи частна линия (или рентва съществуващата) и да пусне нови мотриси. Щом хората плащат по 2 лв за маршрутка от селата защо да не платят за влак? Т.е. дали според вас от това може да се печели? Но май не е само транспорта проблема, явно малко хора биха живели далеч от града...




Редактиран 1 път(и).Последна редакция на 2006-02-23 13:19 от Тинки Уинки.
Анонимен потребител
Re: Da patuvash s vlak na rabota...
23-02-2006 - 13:21:17
транспорта е последния проблем според мен.
Re: Da patuvash s vlak na rabota...
23-02-2006 - 13:35:44
Kote,

Относно това къде обича да живее българина не мога да кажа нищо.... Има някои - обичат в къща, други не обичат. За да твърдя каквото и да било, трябва някакво проучване да направя - от 1000 запитани случайно избрани граждани на БГ от 18 до 65 години (например smiling smiley колко биха живели в къща и колко - не, при положение, че могат да си го пзоаволят. Защото къщата може да е по-евтина в Нови Искър, отколкото в Лозенец, ама поддръжката й си е винаги по-голяма от тази на апартамент - и като труд, и като разходи. Иначе хората около мен (кръга, в който се движа) определено не са фенове на къщите, но пък това едва ли е представителна извадка....

За Щатите не съм много убедена - баровски покрайнини сто на сто има - такива има и в София. Но пък цените в Манхатън едва ли могат да се определят като "ниски". Т.е има си и скъп център, и скъпи покрайнини. И евтини такива, съответно. Същото има и в София, б.т.в. - неслучайно коментирахме Суха река, а и Хаджи Димитър - те са си направо в центъра, пък цените там (по едни или други причини) са под средните за софия. А Изток, дето по-далеч от центъра, е един от най-скъпите райони, не говорим за баровските квартали с "къщички" като Бояна и Драгалевци.

Е, аз не споря, че има хора дето предпочитат спокойствието на Костинброд (например). Ама като претеглят + и -, и най-вече транспорта (като пари, като време и като нерви), не знам дали натежава в полза на отдалечените места. Мисля, че такова спокойствие е подходящо за хора пенсионери, рентиери или свободни професии, чиято работа не налага всеки ден пътуване до големия град под час.

Ами в Атина покрай Олимпиадата понастроиха метро - и пак си е жив кошмар там пътуването.

По въпроса за жп линята хич не мога да се произнеса. За целта се прави "пред-инвестиционно проучване" и тогава се казва - изгодно или не. Как да го знам, без да имам основни данни - за кое място/места става въпрос, колко хора живеят там, колко от тях къмютват и до къде, колко ще струва нова линия, колко ще струва наем и поддръжка на стара, колко ще струват мотрисите, колко - поддръжката им, и прочие, и прочие, и прочие.....
Съжаляваме, само регистрирани потребители могат да публикуват в този форум.

Натиснете тук за вход